Naar een toegankelijke en natuurlijke Geevaertvijver

Een jaar na drooglegging beginnen de inrichtingswerken aan de historische vijver in Sint-Genesius-Rode.

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is begonnen met de herinrichtingswerken aan de historische Geevaertvijver. In maart 2021 kocht de VLM de vijver. De gemeente ​
Sint-Genesius-Rode wordt eigenaar en beheerder. De werken duren minstens één jaar.

De naam Geevaertvijver verwijst naar het gebruik om vis ('vaert') weg te geven aan minderbroeders, kloosterzussen en dorpsbewoners. In de 13e eeuw schonk men de vijver aan de abdij van Ter Kameren. Halverwege de 19e eeuw bouwde men er een watermolen langs. Met een oppervlakte van ruim één hectare heeft de vijver een belangrijke plaats in het lokale landschap en samenleving.

In november 2023 werd de vijver drooggezet om het aanwezige slib te laten drogen.

De herinrichtingswerken zijn gericht op drie grote doelen:

Toegankelijkheid: in het noorden en oosten van de vijver leggen we wandelpaden aan. ​
Deze paden maken deel uit van het Molenbeekpad dat loopt tussen de bron en de monding van de Molenbeek. Wandelaars krijgen zo een betere toegang tot de vijver.

Waterberging: de vijver dient als waterberging voor de Molenbeek, vooral tijdens periodes van zeer hevige neerslag. Zo beheersen we overstromingen beter en reguleren we de waterhuishouding in de omgeving.

Ecologische verbetering: we leggen een vistrap aan in de gescheiden Molenbeek om vismigratie te bevorderen. We verbeteren de waterkwaliteit van de vijver door het slib te verwijderen en zones met flauwe oevers te maken. Op die manier zorgen we voor een diverse plantengroei.

Toekomstbeeld ©Vlaamse Landmaatschappij

De totale kosten van het project bedragen 1.000.000 euro. De verdeling is als volgt:

• Subsidies Landinrichting: € 200.000
  • Vlaams Klimaatadaptatieplan: € 400.000
  • Europees project Belini: € 100.000
  • Provincie Vlaams-Brabant, dienst waterlopen: € 100.000
  • Gemeente Sint-Genesius-Rode: € 200.000

Meer informatie vind je terug op de projectpagina.

Renaud Bocquet

Projectmanager Vlaamse Rand, Vlaamse Landmaatschappij