Vlaamse Regering keurt besluit over flankerend beleid PAS goed

De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 20 september 2024 een besluit over het flankerend beleid voor de programmatische aanpak stikstof (PAS) goedgekeurd. Het flankerend beleid ondersteunt landbouwbedrijven die via hun stikstofuitstoot een grote impact hebben op nabijgelegen, Europees te beschermen natuurgebieden.

foto @VLM, Juul Adriaens

Het besluit regelt het flankerend beleid voor de zogenaamde oranje bedrijven (impactscore hoger of gelijk aan 5%) en de bedrijven gelegen in en in de nabijheid van één van de vijf maatwerkgebieden en treedt in werking op 1 november 2024. Landbouwbedrijven die in aanmerking komen en die een veeteelttak willen stopzetten of willen omschakelen naar akkerbouw, kunnen vanaf dan een vergoeding aanvragen via het vergoedingenloket van de VLM. ​

Vergoedingen

Bedrijven kunnen een vergoeding in het kader van de stopzetting van de veeteelttak of een vergoeding in het kader van de reconversie naar akkerbouw aanvragen. Ze kunnen daarbij ook een tegemoetkoming voor bedrijfsadvies vragen. Ook de kosten voor de sloop van bedrijfsgebouwen komen in aanmerking. Bedrijven kunnen naar aanleiding van de stopzetting van een veeteelttak of een reconversie, onroerende goederen (gronden en gebouwen) ook vrijwillig te koop aanbieden aan de grondenbank.

Aanvragen vergoeding

Vanaf 1 november kan een oranje bedrijf of een bedrijf dat gelegen is in en in de nabijheid van een maatwerkgebied (Turnhouts Vennengebied, Kalmthoutse heide, de Maten, de Mechelse Heide en de Voerstreek), een aanvraag voor een vergoeding indienen via het vergoedingenloket dat de VLM ter beschikking stelt. Een bedrijf kan weten dat het oranje is door een berekening te doen via de online impactscoretool. Voor oranje bedrijven wordt gewerkt met een éénmalige oproep. De aanvraag van een oranje bedrijf moet uiterlijk op 15 januari 2025 worden ingediend. Voor het indienen van een aanvraag van een bedrijf dat gelegen is in en in de nabijheid van een maatwerkgebied is geen uiterlijke datum bepaald. Die bedrijven kunnen ook na 15 januari 2025 nog een aanvraag indienen.

De landcommissie zal de aanvraag behandelen. De VLM werkt momenteel aan een infobrochure voor landbouwbedrijven en consulenten en zal die in oktober ter beschikking stellen op de website www.vlm.be.