30 september 2019 is de uiterste datum voor overdrachten van mestverwerkingscertificaten

Landbouwers die mestverwerkingsplichtig zijn, kijken best nu hun certificatenrekeningen na. De Mestbank herinnert de landbouwers eraan dat de mestverwerkingscertificaten voor 2017 ten laatste op 30 september 2019 naar de certificatenrekening van dat jaar moeten overgedragen zijn. Het actuele overzicht van uw MVC bevindt zich op de certificatenrekening van 2017 op het Mestbankloket (www.mestbankloket.be > MVC). Overdrachten die te laat worden ingediend, kunnen niet in rekening gebracht worden.

Mestverwerkingscertificaten voor het voldoen aan de basismestverwerkingsplicht van 2017

Het Mestdecreet legt een mestverwerkingsplicht op aan de bedrijven. Die basismestverwerkingsplicht hangt af van de gemeentelijke productiedruk en het nettostikstofoverschot. De bedrijven met een basismestverwerkingsplicht voor 2017, kregen eind juni 2019 van de Mestbank een melding met de te verwerken hoeveelheid mest.

De mestverwerkingsplicht van 2017 kan ook geraadpleegd worden op het Mestbankloket www.mestbankloket.be.

Om te voldoen aan de mestverwerkingsplicht moet het bedrijf op 30 september 2019 over de nodige mestverwerkingscertificaten beschikken. De Mestbank kijkt daarvoor de certificatenrekening van het jaar 2017 na. De mestverwerkingscertificaten waarover de bedrijfsgroep beschikt, mogen voor maximaal 5.000 kg nettostikstof afkomstig zijn van pluimveemest die werd geproduceerd door een andere bedrijfsgroep.

Wie mestverwerkingscertificaten van 2018 wil gebruiken voor het bewijzen van de basismestver-werkingsplicht van het jaar 2017, moet die mestverwerkingscertificaten ten laatste op 30 september 2019 overdragen via het Mestbankloket.

Mestverwerkingscertificaten voor het voldoen aan de verwerkingsplicht door een overname van nutriëntenemissierechten (NER) mits mestverwerking

Wie in 2017 nutriëntenemissierechten had die werden overgenomen mits mestverwerking van bedrijfseigen mest, had twee keuzes in 2017:

• ofwel die hoeveelheid te verwerken mest exporteren
  • ofwel die hoeveelheid mest naar een verwerkingsinstallatie voeren.

De landbouwer moet er ook voor zorgen dat de nodige mestverwerkingscertificaten van 2017 ten laatste op 30 september 2019 op zijn certificatenrekening van 2017 staan. In tegenstelling tot de basismestverwerkingsplicht, mag hij voor die mestverwerkingsplicht geen mestverwerkingscertificaten van 2018 naar de certificatenrekening van 2017 overdragen.

Voor de VLM is een veerkrachtige open ruimte vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.