30 september 2021 is de uiterste datum voor overdrachten van mestverwerkingscertificaten

Landbouwers die mestverwerkingsplichtig zijn, kijken het best nu hun certificatenrekeningen na. De Mestbank herinnert de landbouwers eraan dat de mestverwerkingscertificaten voor 2019 ten laatste op 30 september 2021 naar de certificatenrekening van dat jaar moeten overgedragen zijn. Overdrachten die te laat worden ingediend, kunnen niet in rekening gebracht worden. De landbouwers vinden een actueel overzicht van hun MVC op de certificatenrekening van 2019 op het Mestbankloket (www.mestbankloket.be > MVC).

Mestverwerkingscertificaten voor het voldoen aan de basismestverwerkingsplicht van 2019

Het Mestdecreet legt een mestverwerkingsplicht op aan de bedrijven. Die basismestverwerkingsplicht hangt af van de gemeentelijke productiedruk en het nettostikstofoverschot. De bedrijven met een basismestverwerkingsplicht voor 2019, kregen in juli 2021 van de Mestbank een melding met de te verwerken hoeveelheid mest.

De mestverwerkingsplicht van 2019 kan ook geraadpleegd worden op het Mestbankloket www.mestbankloket.be.

Om te voldoen aan de mestverwerkingsplicht moet het bedrijf op 30 september 2021 over de nodige mestverwerkingscertificaten beschikken. De Mestbank kijkt daarvoor de certificatenrekening van het jaar 2019 na. De mestverwerkingscertificaten waarover de bedrijfsgroep beschikt, mogen voor maximaal 5.000 kg nettostikstof afkomstig zijn van pluimveemest die werd geproduceerd door een andere bedrijfsgroep.

Wie mestverwerkingscertificaten van 2020 wil gebruiken voor het bewijzen van de basismestver-werkingsplicht van het jaar 2019, moet die mestverwerkingscertificaten ten laatste op 30 september 2021 overdragen via het Mestbankloket.

Mestverwerkingscertificaten voor het voldoen aan de verwerkingsplicht door een overname van nutriëntenemissierechten (NER) mits mestverwerking

Wie in 2019 nutriëntenemissierechten had die werden overgenomen op voorwaarde van mestverwerking van bedrijfseigen mest, had twee keuzes in 2019:

• ofwel die hoeveelheid te verwerken mest exporteren
  • ofwel die hoeveelheid mest naar een verwerkingsinstallatie voeren.

Die landbouwer moet er ook voor zorgen dat de nodige mestverwerkingscertificaten van 2019 ten laatste op 30 september 2021 op zijn certificatenrekening van 2019 staan. In tegenstelling tot de basismestverwerkingsplicht, mag hij voor die mestverwerkingsplicht geen mestverwerkingscertificaten van 2020 naar de certificatenrekening van 2019 overdragen.

Mestbankloket
Leen Van den Bergh Woordvoerder VLM

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit, sociale cohesie en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.