Aanvragen voor verplichte stikstofanalyses met bemestingsadvies verlopen voortaan digitaal

Na de fosfaatstalen en de nitraatresidustalen moeten landbouwers vanaf nu ook hun aanvragen voor de verplichte stikstofanalyses met bemestingsadvies indienen via de staalnameapplicatie SNapp op het Mestbankloket. De toepassing SNapp maakt het mogelijk om gegevens over staalnames automatisch uit te wisselen tussen landbouwers en laboratoria. Dat verhoogt niet alleen het gebruiksgemak voor beide partijen maar vermijdt bovendien fouten in de verwerking. De labo’s zullen alleen nog de aanvragen verwerken die ze via SNapp ontvangen.

Het gaat over de aanvragen voor staalnames die moeten gebeuren op de percelen waarop in volle grond aardbeien, sierteeltgewassen, boomkweekgewassen, groenten van groep I of groep II worden geteeld. Sinds MAP 6 geldt die verplichting alleen nog voor de percelen in gebiedstype 1, 2 of 3.

De landbouwers die hun aanvraag door iemand anders willen laten indienen en opvolgen, kunnen een volmacht geven voor SNapp via het Mestbankloket. De volmachten die al werden verleend om fosfaat- of nitraatresidustalen aan te vragen via SNapp, gelden ook voor de verplichte stikstofstalen.

De landbouwers vinden in de bemestingsprognose 2020 terug hoeveel stalen ze moeten nemen. Dat document is beschikbaar op het Mestbankloket, in de rubriek Gronden > Bemestingsprognose, zodra de verzamelaanvraag is ingediend bij het Departement Landbouwer en Visserij.

De tussentijdse N-rapporten, die vroeger op het Mestbankloket onder de rubriek Staalnames geplaatst werden, worden vervangen door een digitaal overzicht in SNapp. Dat overzicht vinden de landbouwers terug bij het starten van een nieuwe aanvraag in SNapp.

De bemestingsadviezen die de landbouwers ontvangen na de staalnames, zijn een goede hulp om oordeelkundig te bemesten volgens het 4J-principe (juiste dosis, juiste tijdstip, juiste mestsoort, juiste bemestingstechniek). Aangezien het bemestingsseizoen eindigt op 31 oktober, moeten de stikstofstalen ten laatste op 15 oktober genomen worden om in aanmerking te komen voor de verplichting van dat jaar.

Gevolgen onvoldoende stikstofstalen met bemestingsadvies

Jaarlijks stelt de Mestbank vast dat ongeveer een kwart van de betrokken telers om verschillende redenen niet in orde zijn met hun verplichting. Dat gaat vooral over kleinere bedrijven.

Als de landbouwer geen of onvoldoende stalen laat nemen, worden de stikstofbemestingsnormen het jaar erna verlaagd voor de percelen met aardbeien, sierteeltgewassen, boomkweekgewassen, groenten van groep I of groep II.

Leen Van den Bergh woordvoerder
Sabine De Mulder diensthoofd Dataverwerking en -analyse
Leen Van den Bergh woordvoerder
Sabine De Mulder diensthoofd Dataverwerking en -analyse

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.