B3W, partner van de VLM voor de begeleiding van landbouwers naar duurzaam bodem- en nutriëntenbeheer

De Begeleidingsdienst voor Betere Bodem- en Waterkwaliteit (B3W), bestaat 2 jaar. B3W is voor de VLM dé partner bij uitstek om landbouwers te begeleiden naar duurzamere bemestingstechnieken en bodembeheer.

In 2020 werkte de Vlaamse Landmaatschappij een concept uit voor een nieuwe doeltreffende voorlichtings- en begeleidingsdienst die de opdracht kreeg om landbouwers te begeleiden om tot een geïntegreerde aanpak van het nutriëntenbeheer en van het bodembeheer op bedrijfsniveau te komen. Begin 2021 startte B3W, de Begeleidingsdienst voor Betere Bodem- Waterkwaliteit, als een consortium van 13 projectpartners. Alle Vlaamse praktijkcentra, het ILVO en de Bodemkundige Dienst werken samen.

De begeleidingsdienst richt zich op land- en tuinbouwbedrijven: door kennisdeling over de meest geschikte technieken en innovatieve maatregelen, kunnen land- en tuinbouwers belangrijke stappen zetten naar een juiste bemesting en een betere bodem. Onderwerpen zoals aanpassingen aan voeders, teeltrotatie, aangepaste bemestingspraktijken, bodemzorg en het sluiten van nutriëntenkringlopen komen aan bod.

Omdat alle betrokken projectpartners actief zijn rond de thema’s bodem en bemesting, via de eigen werking en via lopende projecten, is er heel wat kennis en ervaring beschikbaar zowel op vlak van onderzoek en ontwikkeling als op vlak van demonstratie en voorlichting. Het brede netwerk van de partners van het consortium en de geografische spreiding van de partners, maken dat B3W de partner bij uitstek is voor de VLM om landbouwers te begeleiden.

Waar zet de begeleidingsdienst in 2023 op in?

Op Agriflanders stelt B3W een campagne rond beredeneerd bemesten voor. Voor de verschillende sectoren (aardappelen, ​ groenten, akkerbouw, melkveehouderij, sierteelt en fruitteelt) worden het hele jaar door activiteiten georganiseerd voor land- en tuinbouwers. Belangrijk en waardevol is dat individuele landbouwers daarin een actieve rol opnemen, door ervaringen te delen, samen na te denken en nieuwe dingen uit te proberen. Meer informatie is terug te vinden op https://b3w.vlaanderen.be/.

Agriflanders

B3W neemt deel met een infostand op Agriflanders, van 12-15 januari. Je vindt hen op standplaats 4124 (hal 4).

Voor meer inhoudelijke informatie:

Saartje Degelin, projectleider B3W
GSM  0497/ 78 92 53