Beheerovereenkomsten gaan online

Landbouwers die hun beheerovereenkomsten willen raadplegen, een nieuwe beheerovereenkomst willen aanvragen, of een wijziging aan een bestaande beheerovereenkomst wensen, kunnen dat vanaf nu ook online doen via het e-loket beheerovereenkomsten, dat bereikbaar is via het mestbankloket.

Online dienstverlening beheerovereenkomsten

Aanvullend op de bestaande dienstverlening via de bedrijfsplanners, kunnen landbouwers vanaf nu ook gebruik maken van een online loket voor hun beheerovereenkomsten. Ze kunnen er zowel terecht voor het raadplegen van hun lopende en afgelopen beheerovereenkomsten, als voor de aanvraag van een terreinbezoek, een nieuwe beheerovereenkomst of de wijziging van een bestaande overeenkomst. Verder biedt het e-loket de mogelijkheid om het verloop van een aanvraag op te volgen en aanvragen en ontwerpovereenkomsten te valideren die in overleg met een bedrijfsplanner opgemaakt werden.

Het digitaal loket heeft als voordeel dat zowel voor de landbouwer als de VLM het administratief beheer sterk vereenvoudigd wordt, kosten gedrukt worden en de communicatie efficiënter verloopt.  Wie geen toegang heeft tot het internet, kan de aanvragen nog altijd per post of tegen ontvangstbewijs in dienen.

Integratie in het Mestbankloket

Het e-loket is als een afzonderlijke functionaliteit geïntegreerd in het Mestbankloket. Op die manier kunnen landbouwers binnen één en dezelfde digitale omgeving zowel hun dossier beheerovereenkomsten als hun dossier bij de Mestbank  raadplegen.

Het e-loket beheerovereenkomsten is dus gemakkelijk te bereiken (www.mestbankloket.be of  www.vlm.be). Om veilig in te loggen hebben de gebruikers hun elektronische identiteitskaart (eID) of federaal token nodig. Het e-loket beheerovereenkomsten is alleen toegankelijk voor landbouwers, die geïdentificeerd zijn bij het Departement voor Landbouw en Visserij. We moedigen landbouwers dan ook aan de mogelijkheden van de digitale dienstverlening zo veel als mogelijk te gebruiken.

Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bert Van Wambeke diensthoofd Beheerovereenkomsten, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bert Van Wambeke diensthoofd Beheerovereenkomsten, Vlaamse Landmaatschappij

De VLM versterkt de open ruimte op het platteland en in de stadsrand door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.