Buurten op den Buiten: 43 buurtinitiatieven krijgen samen in totaal bijna 200.000 euro steun

Na 2 jaar lockdown veert het sociale leven in landelijke dorpen en buurten zichtbaar weer op. Buurtbewoners komen opnieuw buiten, slaan een babbeltje en organiseren activiteiten om verbinding te zoeken en de levenskwaliteit in hun wijk te verbeteren. Buurten op den Buiten, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting (KBS) in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), wil dergelijke initiatieven een duwtje in de rug geven en ondersteunt daarom 43 lokale initiatieven in landelijke buurten. Elk project ontvangt tussen €750 en €5.000, samen goed voor bijna €200.000.

Dat mensen opnieuw de drang voelen om elkaar te mogen ontmoeten, was duidelijk in het aantal projecten dat ingediend werd voor Buurten op den Buiten. Een onafhankelijke jury boog zich over de aanvragen uit heel Vlaanderen, van vriendengroepen, buurtcomités, lokale verenigingen, of zorginstellingen die allemaal hun creativiteit botvierden om verschillende buurtprojecten te creëren. Opmerkelijk is het aantal openluchtactiviteiten die er georganiseerd worden. Corona heeft er duidelijk voor gezorgd dat mensen buiten willen komen. De selectie telde 43 projecten in landelijke gemeenten, waarvan 7 in Vlaams-Brabant, 6 in Antwerpen, 10 in Limburg, 17 in West-Vlaanderen en 3 in Oost-Vlaanderen.

"De coronacrisis heeft voor veel miserie gezorgd, maar het heeft ook het beste in de Vlaming naar bovengehaald. Nadat we lang in ons kot hebben moeten zitten, brengen vele projecten van Buurten op den Buiten mensen opnieuw naar buiten, in contact met de natuur, en met gezonde voeding en duurzame initiatieven. Het is hartverwarmend om te zien dat uit crisissen ook positieve lessen worden getrokken”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.

Verbinding, daar draait het om

Net zoals bij voorbije edities van Buurten op den Buiten, zullen braakliggende, vergeten of verwaarloosde weiden, vijvers of ander stukje natuur heringericht worden tot een ontmoetingsplek. De (zit)bank staat daarbij vaak centraal. Een buurtfeest, een tuinbar of een lange tafel met allerlei lekkers is een mooie aanvulling. Zolang mensen verbinding maken met elkaar, maakt het bij Buurten op den buiten niet uit. Dat is het mooie aan dit project.

Ontdek op de website van de KBS alle projecten die dit jaar geselecteerd werden.

Buurten op den Buiten

Met “Buurten op den Buiten” ondersteunen de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij bewoners die een concreet project willen realiseren voor hun buurt of dorp met landelijk karakter. Buurten op den Buiten erkent de kracht van kleinschalige lokale initiatieven voor de sociale cohesie in landelijke gebieden en geeft dit engagement een financieel duwtje in de rug. Een nieuwe oproep van Buurten op den Buiten zal worden gelanceerd in januari 2023. Informatie daarover zal te vinden zijn op de website van de KBS (www.kbs-frb.be) en de VLM (http://www.vlm.be) en verspreid worden via nieuwsbrieven en sociale media.

Logo Buurten op den Buiten