Buurten op den buiten: 43 Buurtinitiatieven op het platteland ontvangen in totaal €195.334 steun

Met “Buurten op den Buiten” ondersteunen de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij bewoners die een concreet project willen realiseren om in hun buurt of dorp de levenskwaliteit te verbeteren en de sociale contacten te bevorderen. Om dergelijke initiatieven een duwtje in de rug te geven, ontvangen 43 lokale initiatieven in landelijke buurten elk tot maximum 5.000 euro steun, samen goed voor 195.334 euro.

Een onafhankelijke jury boog zich over 104 aanvragen uit heel Vlaanderen van vriendengroepen, buurtcomités, lokale verenigingen, of zorginstellingen die allemaal hun creativiteit botvierden om verschillende buurtprojecten te creëren. De selectie telt 43 projecten in landelijke gemeenten, waarvan 11 in Vlaams-Brabant, 7 in Antwerpen, 2 in Limburg, 13 in West-Vlaanderen en 10 in Oost-Vlaanderen.

Opmerkelijk is het aantal openluchtactiviteiten dat georganiseerd wordt in het groen, zoals pluktuinen, volkstuinen, kruidentuinen, een bakoven, een meezingconcert, ontmoetingsplaatsen in parken en op buurtpleinen en ontmoetingsfeesten..

Ontdek hier alle projecten die dit jaar geselecteerd werden.

Gezelligheid troef!

"Mensen zijn sociale wezens en zijn geboren om elkaar te ontmoeten. Dit was alweer duidelijk in het aantal projecten dat ingediend werd voor Buurten op den Buiten. Net zoals bij voorbije edities, zullen de potjes koffie, de pop-up bars, de gemeenschapstuinen, de babbelcaravans enz. ervoor zorgen dat de mensen samenkomen in een aangename omgeving. Daar draait het allemaal om bij Buurten op den Buiten en dat is net het mooie aan dit project,” zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.

Buurten op den Buiten

Met “Buurten op den Buiten” ondersteunen de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij bewoners die een concreet project willen realiseren voor hun buurt of dorp met landelijk karakter. Buurten op den Buiten erkent de kracht van kleinschalige lokale initiatieven voor de sociale cohesie in landelijke gebieden en geeft dit engagement een financieel duwtje in de rug.