Buurten op den Buiten: voor levendige, hechte landelijke buurten 200.000 euro steun voor 43 buurtinitiatieven

Een jaar van afstand houden en contacten beperken heeft zijn weerslag op het sociale leven in landelijke dorpen en buurten. Maar het enthousiasme van veel buurtbewoners om de banden opnieuw meer aan te halen en hun buurt levendig te houden, is zeker niet weg. Buurten op den Buiten, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij, ondersteunt 43 projecten voor sociale cohesie in landelijke gemeenten. Elk project ontvangt tussen 1.000 en 5.000 euro, samen goed voor 200.000 euro.

De drang is groot om mekaar opnieuw meer te gaan ontmoeten en weer leven in de brouwerij te brengen. Dat was ook sterk te merken bij de jaarlijkse oproep van Buurten op den Buiten: er kwamen niet minder kandidaatsdossiers binnen dan andere jaren, wel integendeel, en vaak werd daarin expliciet vermeld dat er een behoefte is om de draad weer op te nemen en het sociale weefsel te herstellen.

Een onafhankelijke jury boog zich over de aanvragen uit heel Vlaanderen, van vriendengroepen, buurtcomités, lokale verenigingen, of zorginstellingen die allemaal plannen hebben om uit hun bubbel te komen en verbinding te maken met andere mensen en groepen in hun buurt. Er werden 43 projecten in landelijke gemeenten geselecteerd, waarvan 7 in Vlaams-Brabant, 7 in Antwerpen, 8 in Limburg, 12 in West-Vlaanderen en 9 in Oost-Vlaanderen.

“Het afgelopen anderhalf jaar speelde ons sociaal leven zich voornamelijk af tussen de vier muren van ons kot. Maar langzaamaan schijnt er licht aan het einde van de tunnel. Nu de coronamaatregelen stap voor stap versoepelen, hebben we meer dan ooit nood aan een gemoedelijke babbel, niet in het minst met de mensen uit de buurt”, zegt Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving. “Via ‘Buurten op den Buiten’ ondersteunen we lokale buurtgroepen die met creatieve projecten aan die vraag tegemoet komen en brengen we mensen opnieuw bij elkaar.”

Opnieuw veel variatie
Het is een mooie constante bij Buurten op den Buiten: om in contact te komen met de buren, zijn geen spectaculaire evenementen nodig. Veel buurtbewoners gaan aan de slag om een ontmoetingsplek in te richten, bijvoorbeeld op een braakliggend terrein, in een oude boomgaard, een haast ongebruikte kerk, een oud schooltje, of zelfs een afgeschreven lijnbus. Picknicktafel, geefkast of speeltuin erbij, meer moet dat niet zijn. Maar er zijn ook plannen om te feesten, om jongeren ruimte te geven om te bewegen, om bij een kop koffie te leren swipen van app naar app, om te musiceren, kruiden te kweken, gedichten op de muren te zetten of samen een buurtkrant te maken. ​

Bekijk hier het complete overzicht van de gesteunde initiatieven met wat meer uitleg, gerangschikt per provincie.

Buurten op den Buiten
Buurten op den Buiten erkent de kracht van kleinschalige lokale initiatieven voor de sociale cohesie in landelijke gebieden en geeft dit engagement een financieel duwtje in de rug via een jaarlijkse oproep. Iedereen kan een project indienen, van een net gevormd buurtcomité over een honderd jaar oude lokale vereniging, tot instellingen of lokale besturen, op voorwaarde dat zoveel mogelijk buurtbewoners bij de beoogde activiteit worden betrokken.

Een nieuwe oproep van Buurten op den Buiten wordt gelanceerd in januari 2022. Informatie daarover zal te vinden zijn op de website van de KBS (www.kbs-frb.be) en de VLM (www.vlm.be), en verspreid worden via nieuwsbrieven en sociale media.