De eerste vleermuistoren in de Merode

In het provinciaal domein Hertberg werd donderdag de eerste vleermuistoren in  het gebied de Merode geplaatst. De toren werd gemaakt door lokale leerlingen en biedt enkele vleermuizen een alternatief voor de schaarser wordende natuurlijke overnachtingsmogelijkheden.

14 leerlingen van het 4de leerjaar Houtbewerking van de Sint-Lambertusschool in Westerlo bouwden de afgelopen weken samen met hun vakleerkrachten aan de eerste vleermuistoren in de streek. De toren werd ontworpen door het Regionaal Landschap Grote en Kleine Nete, enkele vleermuizenexperts van Natuurpunt en de Vlaamse Landmaatschappij.

Het bouwwerk werd gisteren op zijn definitieve fundamenten in het bosgebied Hertberg geplaatst en ingehuldigd door de leerlingen en Peter Bellens, gedeputeerde voor platteland van de provincie Antwerpen.
Door het plaatsen van deze vleermuizentoren kunnen voortaan de verschillende vleermuizensoorten van onze regio de zomer in alle rust en veiligheid doorbrengen in hun jaag- en leefgebied. In de toren werden  ook verschillende meetsystemen geplaatst om de temperatuur op te volgen.

Dit initiatief past in de uitvoering van enkele landschappelijke en ecologische maatregelen uit het plattelandsproject de Merode. In datzelfde project komt er ook nog een boombrug over de Diestsebaan. De Vlaamse overheid en de provincie Antwerpen financieren de maatregelen..

Juul Adriaens

Projectsecretariaat de Merode, Vlaamse Landmaatschappij, Regio Oost