Eerste kraanvogels in 300 jaar

kraanvogeltjes Gru & Dru geboren in Vallei van de Zwarte Beek

BERINGEN - NATUURPUNT

Voor het eerst zijn er in België twee kraanvogels geboren. Dit bijzondere feit gebeurde op 30 april in de Vallei van de Zwarte Beek in Limburg. De voorbije jaren heeft Natuurpunt met de steun van de Vlaamse overheid (Vlaamse Landmaatschappij en Agentschap Natuur en Bos) hard ingezet op natuurherstel in dit valleigebied. Een koppel kraanvogels dat hier nu succesvol broedt is de kers op de taart op voor al dit werk.

Twee keer per jaar trekken de kraanvogels trompetterend in grote groepen over het oosten van ons land naar hun zomer- of winterverblijf. De afgelopen drie jaar streek er telkens een koppel neer in de Vallei van de Zwarte Beek. Vorig jaar maakten ze hier voor het eerst een nest maar kwam het niet tot een broedgeval. Dit jaar lukte het wel. Op 30 april kwamen twee kleine kraanvogels uit hun ei. Voor zover we konden nagaan, is dit het eerste broedgeval in België.

Ik ben enorm fier dat er een eerste succesvol broedgeval is van de kraanvogel in Vlaanderen, en dan nog in Limburg”, zegt Vlaams minister van omgeving Zuhal Demir. “Na de wolf mogen we nu weer een topsoort toevoegen aan het lijstje. Ik heb ook de eer gekregen om de twee kleintjes een naam te geven. Ik koos voor Gru en Dru, naar de tweelingbroers uit de animatiefilm de Verschrikkelijke Ikke. Zij hebben ook van die lange
smalle benen en bovendien is de Latijnse naam voor kraanvogel Grus grus. Dit is een grote pluim op de hoed van de Natuurpunters die keihard gewerkt hebben om dit prachtige veen- en moerasgebied te herstellen, met de steun van de Vlaamse overheid. Met de Blue Deal willen we verder investeren in wetlands. Laat Gru & Dru de ambassadeurs zijn van meer natte natuur in Vlaanderen!

Het is geen toeval dat de kraanvogels de Vallei van de Zwarte Beek uitkiezen, al zijn we toch nog blij verrast”, zegt Noah Janssen, directeur Natuurbeheer. “In Nederland en Duitsland broeden ze al jaren in uitgestrekte reservaten van duizenden hectares. Kraanvogels hebben grote aaneengesloten natte natuurgebieden nodig, waar de natuur op orde en de rust gegarandeerd is. De voorbije 20 jaar hebben we heel hard gewerkt om hier
een robuust natuurgebied van te maken, met herstel van venen en moeras. Dat Gru & Dru hier nu geboren worden, stemt hoopvol over wat er mogelijk is in Vlaanderen. Dit had enkele jaren geleden niemand gehoopt!

Hoe graag mensen de vogels ook van dichtbij willen komen bewonderen, we houden de nestlocatie strikt geheim. De dieren zijn zeer gevoelig voor verstoring en we willen hen de nodige rust gunnen. Een speciaal opgerichte kraanvogelwacht zal hier toezicht op houden.
Iedereen is welkom om in de Vallei van de Zwarte beek te komen wandelen en het leefgebied van de kraanvogels te komen ontdekken. De kleine kraanvogels zullen ongeveer half juli hun eerste vliegpogingen doen. Tot eind oktober zal het kraanvogelgezin in ons land blijven. Daarna vliegen ze waarschijnlijk naar het zuiden om te overwinteren. Kraanvogels zijn nestplaatstrouw, dus de kans is groot dat er in de toekomst nog kleine kraanvogels hier geboren zullen worden.

Wouter Van Muysen, projectleider VLM voor de vallei van de Zwarte Beek:

"De voorbije jaren hebben we hier heel wat kunnen verrichten om onze steen bij te dragen aan deze topnatuur. We hebben ook veel geleerd over hoe we dergelijk gebied kunnen inrichten en beheren, ook op vlak van welke machines ervoor in te zetten. Dit is geen gebied waar je zomaar met vrachtwagen doorkan. Maar we zijn ontzettend blij dat we hebben doorgezet en zo hebben bijdragen aan het tot stand komen van de kraamkliniek van Gru&Dru"

Juul Adriaens

Adjunct-woordvoerder VLM