Eigen huisstijl voor De Wijers

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) richt samen met haar partners de volgende jaren acht verschillende onthaalpunten in voor het gebied De Wijers. Hiervoor werd een specifieke huisstijl ontwikkeld.

Het gebied De Wijers krijgt de volgende jaren een grondige make-over. De verschillende deelgebieden worden heringericht zodat natuur er de nodige kansen krijgt, met voldoende ruimte voor recreatie. Het landschap en het lokale erfgoed worden in de kijker gezet, met aandacht voor de mobiliteit in en tussen de gebieden. Waar mogelijk worden extra inspanningen geleverd voor het klimaat bij de inrichtingen.

Water, natuur en erfgoed vormen de kernelementen van het gebied De Wijers. Water is immers in geen enkele Vlaamse regio zo prominent aanwezig. De meer dan 1000 vijvers hebben in totaal een oppervlakte van 700 hectare, ongeveer 1400 voetbalvelden! De Wijers koppelt daaraan Europese topnatuur en dient als een kraamkamer voor enkele zeldzame soorten. Enkele vijvers van De Wijers dateren ook al uit de middeleeuwen en zijn dus erfgoed op zich, naast al de andere culturele troeven van het gebied.

Om De Wijers zichtbaar, herkenbaar en beleefbaar te maken, richt de VLM, samen met haar partners, de volgende jaren 8 onthaalpunten in. Hiervoor liet de VLM een huisstijl ontwikkelen die de eigenheid van de streek in de verf moet zetten. Deze huisstijlopdracht werd uitgevoerd door landschapsbureau ‘het Beeld van Morgen’ en vormt vanaf nu de leidraad bij de inrichtingen op het terrein. Het gebruik van de uniforme huisstijlelementen uit de gids, biedt de bezoeker herkenning tijdens zijn bezoek aan dit unieke vijverlandschap.

De volgende jaren richt de VLM via landinrichting de onthaalpunten Herkenrode (Hasselt), Demerstrand (Diepenbeek), Bolderberg (Heusden-zolder), Bokrijk-Kiewit (Hasselt/Genk), Heidestrand (Zonhoven), Kelchterhoef (Houthalen-Helchteren), ’t Vloot (Lummen), de Slagmolen (Genk) in. De nieuwe huisstijl voor De Wijers krijgt in deze locaties een prominente plaats.

Juul Adriaens Communicatieverantwoordelijke VLM Regio Oost, Vlaamse Landmaatschappij
Karel Stevens Projectleider, Vlaamse Landmaatschappij
Karel Stevens Projectleider, Vlaamse Landmaatschappij

Voor de VLM is een veerkrachtige open ruimte vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.