Geduld loont, hernieuwde Meldertsestraat klaar voor bewoners en fietsers

Samen met de gemeente Boutersem en de provincie Vlaams-Brabant zorgde de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) voor een hernieuwde Meldertsestraat waar bewoners en fietsers op de eerste plaats komen. De realisatie is het sluitstuk van maar liefst 11 kilometer fietspaden binnen het ruilverkavelingsproject Willebringen.

Het bestaande fietspad langs de Meldertsestraat in Honsem (Boutersem) voldeed niet meer aan de normen van een kwalitatief en veilig fietspad. Op vele plaatsen waren de betonplaten verzakt en was het fietspad te smal. Hoog tijd om school- of werkgaande fietsers en recreanten een comfortabel en veilig traject tussen Bierbeek en Hoegaarden over Boutersem aan te bieden. Over de ganse lengte pasten we de weginrichting aan.

We beperkten de breedte van de rijweg tot vijf meter en namen verkeersveilige maatregelen zoals een wegversmalling en een toegankelijk busperron.

Ook voor de bewoners deden we inspanningen. Tussen huisnummers 10 en 15 is er terug een plein in klinkers en met plantenbakken. De aanliggende Veldstraat staken we in een nieuw kleedje door de aanleg van een kasseiverharding. ​ De nutsmaatschappijen optimaliseerden de ondergrondse inrichting bij de start van de werken. Zo kreeg de Meldertsestraat een gescheiden riolering.

De kostprijs voor de hernieuwde inrichting bedraagt 2,1 miljoen euro. De financiering gebeurt vanuit het fietsfonds van de provincie Vlaams-Brabant, de Vlaamse overheid, de gemeente Boutersem en Fluvius. Met de Meldertsestraat realiseert ruilverkaveling Willebringen zo’n 11 kilometer functionele en recreatieve fietspaden. Eerder volgden al:

1. Functioneel tussen Vertrijk-Willebringen (Koutemstraat-Torenhofstraat)
  2. Functioneel tussen Opvelp-Honsem-Meldert (Hoegaardsesteenweg, Meldertsestraat, Kerselaarstraat)
  3. Recreatief tussen Willebringen-Honsem (Willebringsestraat)
  4. Recreatief tussen Willebringen-Kumtich (Willebringsestraat-Tassinstraat)
  5. Recreatief tussen Hoksem-Kumtich (Hoksemsesteenweg)
  6. fietspad tussen ​ Oorbeek-Westelijke Ring Tienen (Kasteelpad)

Op dinsdag 7 november 2023 tussen 14u en 17u nodigen we iedereen uit om te fietsen op de nieuw ingerichte weg. De werken duurden langer dan verwacht en de opening is een verdiende beloning. Geduld loont!

Voor meer inhoudelijke info:

Annick Grillet

Projectmanager, Vlaamse Landmaatschappij