Hoe bemesten in 2019?

De VLM roept de landbouwers bij de start van het bemestingsseizoen op om doordacht te bemesten: met de juiste mestsoort en de juiste bemestingstechniek, volgens de juiste dosis en op het juiste tijdstip (het zogenaamde ‘4J’ principe).

Uit het mestrapport blijkt dat het tijdstip van bemesten voor verbetering vatbaar is. Het begin van de uitrijperiode is voor veel teelten niet het juiste tijdstip van bemesting. Bemesten in functie van de behoeften van het gewas of de vermoedelijke zaai- of plantdatum, is dan ook aan de orde.

Om de juiste dosis te bepalen is het waardevol om de op te brengen mest voor het uitrijden te analyseren.

Zolang het nieuwe mestactieprogramma (MAP6) niet van kracht is, gelden de bepalingen van het huidige Mestdecreet. Wat dat concreet betekent, zetten we hieronder op een rij.

Elk bedrijf krijgt een bedrijfsstatus: focusbedrijf of niet-focusbedrijf

Het Mestdecreet maakt een onderscheid tussen focusbedrijven en niet-focusbedrijven.

Bedrijven die met meer dan 50 % van de bedrijfsoppervlakte die ze vorig jaar in gebruik hadden in focusgebied liggen, worden focusbedrijf door ligging. U kunt de focusgebieden raadplegen op de website van VLM. Voor focusbedrijven door ligging is een strengere uitrijregeling van kracht. Deze bedrijven moeten na de oogst van de hoofdteelt ook vanggewassen inzaaien waar de teelt en de bodem dit toelaten.

Wegwijs in de wettelijke uitrijregeling

Met de uitrijtool op de VLM-website, kunnen landbouwers door het beantwoorden van een aantal vragen snel opzoeken of ze mogen bemesten en onder welke voorwaarden. Op de VLM-website staat ook een schematisch overzicht van de uitrijregeling per type meststof, net als een overzicht per type (focus)bedrijf.

Een perceel met derogatie is dan weer gebonden aan een striktere uitrijregeling. Er is nog geen beslissing over de derogatie vanaf 2019.

Bemestingsnormen online beschikbaar

Hoeveel mest de landbouwers mogen opbrengen, vinden de landbouwers op de VLM-website terug, in de brochure Normen en richtwaarden 2019.

Om oordeelkundig te bemesten is het belangrijk om rekening te houden met de hoeveelheid stikstof die nog in de bodem zit. Daarom raadt de VLM aan om een voorjaarsstaal met bemestingsadvies te laten opmaken.

Afstand tot de waterlopen

Het is uitermate belangrijk om bij bemesting de afstandsregels tot de waterlopen na te leven en om langs elke waterloop de 1 meter teelt- en bewerkingsvrije zone aan te houden.

Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bart De Schutter Afdelingshoofd Mestbank, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bart De Schutter Afdelingshoofd Mestbank, Vlaamse Landmaatschappij

De VLM versterkt de open ruimte op het platteland en in de stadsrand door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.