Kasseiweg in Alveringem behoudt landelijk karakter
13 augustus 2025

In Alveringem is vandaag de heringerichte Beauvoordestraat ingehuldigd. De kasseiweg was in slechte staat en er waren problemen met de afvoer van regenwater. De Beauvoordestraat is door het ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers heraangelegd in kasseien. De straat, die traditiegetrouw op het parcours van Gent-Wevelgem ligt, behoudt zo haar landelijk karakter. Alle kasseien in de heraangelegde weg zijn gerecupereerd: ofwel van de oorspronkelijke weg, ofwel uit het gemeentelijk depot. Tienduizenden kasseien krijgen hier een tweede leven.
In het kader van de ruilverkaveling Sint-Rijkers zijn heel wat landelijke wegen in Alveringem, Lo-Reninge en Veurne verbeterd of volledig opnieuw gelegd. Zo ook het grootste deel van de Beauvoordestraat in Alveringem, nl. het traject tussen de Oudemolenstraat en de Sint-Janswegel, goed voor 300 meter kasseien. De stenen waren er verzakt en het regenwater bleef vaak aan de kant van de weg staan. Het fietspad naast de weg was al in 2018 door de ruilverkaveling aangelegd.
Bart Depotter (VLM), leidend ambtenaar van de terreinwerken van de ruilverkaveling Sint-Rijkers: “De weg bestond in het midden uit grote rechthoekige kasseien en aan de zijkanten uit kleinere vierkante kasseien. Het was een expliciete vraag van de gemeente Alveringem om de straat opnieuw als kasseiweg aan te leggen en het zicht zoveel mogelijk te behouden, met aan de zijkanten een strook die lijkt op een karrespoor.”
Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. De VLM liet een aannemer de weg opbreken om ze daarna ter plaatse te hergebruiken. Maar de kleinere kasseien, aan de zijkanten van de weg, bleken allemaal ongeschikt te zijn. Ze waren gebroken of te dun. In totaal hadden we daardoor meer dan 1/3 van het totaal aantal kasseien te kort.”
Circulair werken
Het ruilverkavelingscomité overwoog verschillende scenario’s samen met het gemeentebestuur: beton met kasseiprint, nieuwe kasseien kopen, of kasseien hergebruiken die al jaren in grote hopen in het gemeentelijk depot van Alveringem lagen. Uiteindelijk werd voor de laatste piste gekozen. Medewerkers van een maatwerkbedrijf en een kraanman van de gemeente Alveringem hebben ongeveer 50.000 kasseien gesorteerd. Het was zwaar werk dat ze onmogelijk gedurende een hele dag konden doen. Maar uiteindelijk hebben ze door hun wekenlange arbeid 30 à 40.000 stuks verzameld die daarna hun weg hebben gevonden naar de Beauvoordestraat.
Bart Depotter: “We bleken nog steeds niet genoeg kleine vierkante stenen te hebben om ons plan uit te voeren zoals voorzien, dus we hebben het aangepast: het patroon van de kasseien is lichtjes anders dan in het ontwerp. Het heeft veel moeite gekost en een portie creativiteit, maar we zijn er trots op dat we hier uitsluitend met lokaal materiaal hebben gewerkt. Kasseien zijn een duur en zeldzaam natuurproduct uit graniet of porfier, dus het is goed dat ze in de Beauvoordestraat een tweede leven krijgen. En dat terwijl er plannen waren om de kasseien van het depot naar een breekwerf te brengen of te verkopen. Dit is een schoolvoorbeeld van circulair werken met bouwmaterialen. Bovendien was dit het goedkoopste van de drie scenario’s.” De totale kostprijs van de heraanleg is ongeveer € 225.000.
De werken zijn gestart op 31 maart 2025. Ze werden in twee fasen uitgevoerd, in overleg met de landbouwbedrijven aan de Beauvoordestraat die toegankelijk moesten blijven. Na de aanleg moeten kasseiwegen minstens een maand uitharden. De werken waren klaar in juli, net voor het bouwverlof. De gemeente Alveringem kijkt al uit naar een volgende editie van Gent-Wevelgem!
Jo Brouns, Vlaams minister van Landbouw en Omgeving: “Met de heraanleg van de Beauvoordestraat tonen we hoe erfgoed, duurzaamheid en vakmanschap hand in hand gaan. Deze kasseiweg is niet alleen een stukje geschiedenis, maar ook een herkenningspunt voor wielerklassiekers zoals Gent-Wevelgem. Door de kasseien ter plaatse te recupereren én extra materiaal uit het gemeentelijk depot te hergebruiken, geven we tienduizenden stenen een tweede leven. Zo behouden we het authentieke, landelijke karakter van de weg, vermijden we onnodige nieuwe grondstoffen en werken we op de meest circulaire en kostenefficiënte manier. Dit is Vlaanderen op z’n best: respect voor ons landschap, oog voor de toekomst en waardering voor het harde werk van de mensen met grote vakkennis.
Landbouweretekens
Na de inhuldiging werden enkele leden van de landbouwkamer die reeds vele jaren zetelen in de commissie van advies of in het ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers, in de bloemetjes gezet. Zij geven de landbouwers een stem in de ruilverkaveling. Dat vereist kennis en kunde, maar ook verantwoordelijkheidszin en inzet. Naar oude gewoonte toont het Vlaams gewest hiervoor zijn dankbaarheid via het uitreiken van het Bijzonder Landbouwereteken. Er werden 4 eretekens uitgereikt voor aanwezigheid van minstens 15 jaar en 2 eretekens voor minstens 25 jaar in commissie of comité, mits 75% aanwezigheid tijdens de vergaderingen. Het ruilverkavelingscomité heeft rechtspersoonlijkheid en is bouwheer van de terreinwerken. Een ambtenaar van het departement Omgeving is voorzitter. De Vlaamse Landmaatschappij fungeert als secretariaat en levert de nodige mankracht om het project uit te voeren in opdracht van het comité.
