Landbouwers moeten kunstmest registreren vanaf 1 januari 2020

Vanaf 1 januari 2020 is elke aangifteplichtige landbouwer verplicht om een aankoop- en gebruiksregister bij te houden voor kunstmest. In afwachting dat het digitale register op het Mestbankloket beschikbaar is, moeten de landbouwers zelf een register opmaken. De registers moeten de volgende informatie bevatten.

• Aankoopregister: welke kunstmest (naam, samenstelling, hoeveelheid)  wanneer (leveringsdatum) bij welke leverancier (naam, ondernemingsnummer, vestigingsadres) werd aangekocht.

• Gebruiksregister: welke kunstmest (naam, samenstelling, hoeveelheid) wanneer (datum van de bemesting) op welk perceel (perceelsnummer en jaar Verzamelaanvraag, naam perceel, oppervlakte, teelt op het moment van de bemesting) gebruikt is.

Meer informatie hierover vindt u terug op www.vlm.be > Thema’s > Formulieren en registers > registers Mestbank > Kunstmest: registerplicht.

Vanaf 1 juli 2020, moet dit register digitaal worden bijgehouden op het Mestbankloket. Meer informatie daarover volgt later.

Voor meer inhoudelijke informatie:

Bart Willaert, diensthoofd Productie en afzet
T 02 543 73 31
bart.willaert@vlm.be

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.