Lokale grondenbank Stroomgebied Heulebeek in West-Vlaanderen

Gronden verwerven voor aanleg van gecontroleerde overstromingsgebieden

Er beweegt heel wat in het West-Vlaamse Moorslede en Ledegem. De voorbije jaren kampten beide gemeenten met wateroverlast in natte periodes en watertekort tijdens de droge zomers. Het provinciebestuur West-Vlaanderen wil de gevolgen van de klimaatverandering in deze regio aanpakken.

In eerste instantie zullen gecontroleerde overstromingsgebieden (GOG’s) worden aangelegd. De aanleg hiervanneemt echter ruimte in. Daarom werd in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) een grondenbank opgericht.

De VLM zal de gronden die nodig zijn voor de aanleg van de GOG’s verwerven voor het provinciebestuur. Ze zal dit doen  via minnelijke aankoop, via het uitvoeren van grondruilen of via het uitoefenen van haar recht van voorkeur. Dit recht van voorkeur houdt in  dat elke overheid die gronden met een open ruimte bestemming (bv. recreatie, landbouw, bos, gemeenschaps- en nutsvoorziening, ontginning en waterwinning ...) wenst te verkopen, deze eerst moet aanbieden aan de VLM.

Naast de aanleg van de GOG’s wordt ook verder gezocht naar bijkomende maatregelen om de gevolgen van de klimaatverandering te milderen. Het provinciebestuur onderzoekt o.a. de mogelijkheden in het kader van het project Water-Land-Schap

Els Seghers Adjunct-woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van Nieuwerburg Projectleider, Vlaamse Landmaatschappij
Els Seghers Adjunct-woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van Nieuwerburg Projectleider, Vlaamse Landmaatschappij

Voor de VLM is een veerkrachtige open ruimte vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.