Nieuwe brochure stelt beheerovereenkomsten en terreinresultaten voor

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) maakte een brochure over de beheerovereenkomsten. De publicatie werpt een blik op de resultaten van de voorbije programmaperiode.

Een beheerovereenkomst is een vijfjarige verbintenis die een actieve landbouwer kan aangaan met de VLM. De landbouwer levert dan extra inspanningen voor milieu, natuur en biodiversiteit op zijn landbouwbedrijf. Het gaat om inspanningen die verder gaan dan wat wettelijk verplicht is. In ruil krijgt de landbouwer een vergoeding voor het extra werk en het inkomstenverlies.

De brochure geeft een mooi overzicht van de beheerovereenkomsten vandaag. Ze gaat in op de voornaamste terreinresultaten van de voorbije programmaperiode, staat stil bij de opinies van de voorzitters van de Boerenbond, Natuurpunt en de gedelegeerd bestuurder van de VLM, en bekijkt hoe de samenwerking tussen de landbouwers, VLM bedrijfsplanners en andere partners verloopt.

U vindt een webversie van de brochure op www.vlm.be. Geïnteresseerden kunnen een papieren exemplaar aanvragen via beheerovereenkomsten@vlm.be.

Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bert Van Wambeke diensthoofd Beheerovereenkomsten, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van den Bergh woordvoerder, Vlaamse Landmaatschappij
Bert Van Wambeke diensthoofd Beheerovereenkomsten, Vlaamse Landmaatschappij

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.