Nieuwe regels voor uitrijstop en mestopslag op de akker

Door MAP 6 start de uitrijstop twee weken vroeger en gelden nieuwe regels voor de tijdelijke opslag van mest op de akker.

Uitrijstop
Vanaf 1 november tot en met 15 januari geldt een uitrijverbod voor alle meststoffen. Door MAP 6 start de uitrijstop dus 14 dagen vroeger voor meststoffen van type 1 (stalmest, champost en traagwerkende meststoffen) en type 3 (kunstmest, effluent en spuistroom). Landbouwers mogen wel nog meststoffen van type 1 rond de stam van fruitbomen aanbrengen na 1 november, als ze dat op voorhand melden via het Mestbankloket.

Tijdelijke mestopslag op de akker
Landbouwers mogen dankzij MAP 6 opnieuw meststoffen van type 1 (stalmest, champost en traagwerkende meststoffen) opslaan op de akker in de periode van 1 november tot en met 15 januari. Er geldt daarvoor wel een belangrijke voorwaarde: de opslag moet afgedekt zijn op een luchtdoorlatende, semipermeabele wijze. Zo voorkomt de landbouwer dat er regenwater insijpelt. Die voorwaarde geldt niet voor de opslag van gecertificeerde gft- en groencompost en boerderijcompost.

De hoeveelheid mest die mag worden opgeslagen is beperkt. Er mag maximaal zoveel mest op een perceel liggen, als er nadien zal worden op gespreid. Alleen meststoffen van type 1 mogen worden opgeslagen, de opslag van alle andere types meststoffen is verboden.

Het afdekken van de mest op semipermeabele wijze, moet alleen van 1 november tot en met 15 januari. Tijdens de rest van het jaar, hoeft de opslag niet afgedekt te worden, tenzij de opslag langer dan twee maanden voor het spreiden op de akker gelegd wordt. Dan is het afdekken op een luchtdoorlatende, semipermeabele wijze wel verplicht.

Leen Van den Bergh woordvoerder
Bart Willaert diensthoofd productie en afzet
Leen Van den Bergh woordvoerder
Bart Willaert diensthoofd productie en afzet

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.