Oog in oog met Toon Denys

Herbekijk het interview met de gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Landmaatschappij

Onlangs was de gedelegeerd bestuurder van de VLM, Toon Denys, te gast in de studio van PlattelandsTV. Hij sprak er over de relatie van de VLM met de landbouwsector. Bekijk het volledige interview op de website van PlattelandsTV.

Het spanningsveld tussen landbouw en natuur is de voorbije jaren flink toegenomen. Voedselproductie en een goed verdienmodel voor landbouwers zijn belangrijk, maar er is ook de klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis.

Dat geeft spanning in het debat over hoe we moeten omgaan met onze schaarse open ruimte. Denk maar aan de discussies over het stikstofakkoord en het mestactieplan.

"De VLM werkt op het snijpunt van dat spanningsveld en heeft veel ervaring en kennis van zowel landbouw als natuur en landschap. Voor de ene partij zijn we te groen, voor de andere te geel. Door in overleg te blijven gaan en te luisteren naar de verschillende belangen en behoeften die er spelen op het terrein, proberen we steeds de best mogelijke oplossingen te vinden." ​

Tegen 2027 moet Vlaanderen beschikken over een goede waterkwaliteit. Die datum komt nu snel dichterbij. Vlaanderen werd onlangs ook veroordeeld omdat er te weinig doortastende maatregelen genomen zijn in het verleden om de waterkwaliteitsdoelstellingen te behalen. ​

Wat moet er volgens de gedelegeerd bestuurder van de VLM gebeuren om eindelijk de verhoopte resultaten te behalen? En hoe heeft hij het nieuwe overlegmodel met de landbouw-, natuur- en milieuorganisaties ervaren?

Bekijk het volledige interview op de website van PlattelandsTV!