Pelgrims stappen over bruggen met naam ​

Op 1 mei start het nieuwe bedevaartseizoen. Dankzij de aanleg van zeven nieuwe bruggen wandelen pelgrims vanuit de Norbertijnenabdij in Averbode langs veilige trage wegen naar de basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel. Deze bruggen kregen een naam. Voor de inwoners van Scherpenheuvel-Zichem liep er een wedstrijd om een passende naam te kiezen voor de drie grote bruggen. Leerlingen van het vierde leerjaar uit scholen in Averbode, Testelt en Zichem kregen de uitdaging om creatief aan de slag te gaan en een leuke naam te bedenken voor de vier boombruggen.

Foto © Vlaamse Landmaatschappij

In het kader van het landinrichtingsplan ‘Poort Scherpenheuvel’ legden de stad Scherpenheuvel-Zichem en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de voorbij periode de laatste hand aan de inrichting van zeven bedevaartsroutes op het grondgebied van en naar Scherpenheuvel. Drie van de zeven routes beperken zich tot het grondgebied van Scherpenheuvel-Zichem namelijk de routes richting Averbode (gebied de Merode), Bekkevoort en Rillaar. Vier routes trokken we door tot in Diest, Herselt, Landen en Tremelo. Dat gebeurde dankzij de samenwerking met de besturen van de betrokken gemeenten en de steun van de Interleuven binnen het project ‘Langs Pelgrimswegen’. De routes kregen een bewegwijzering en het projectlogo. ​
Aan het landinrichtingsplan Poort Scherpenheuvel werkten de VLM en de stad Scherpenheuvel al acht jaar samen. De erfgoedwandeling in Zichem (2021) en de herinrichting van de parking en omgeving rond de basiliek (2020) maken ook deel uit van het project. Meer info lees je op de projectpagina.

Bij de inrichting van de bedevaartroute van Averbode naar Scherpenheuvel werden over de Demer, de Hulpe en de Zwarte beek drie stevige, ijzeren bruggen gelegd. Op het traject liggen ook vier kleinere beken. Daar zorgden we voor een verbinding via een boombrugje.

De zeven nieuwe bruggen kregen elk een naam. Voor de naamgeving van de drie grotere bruggen deed de stad Scherpenheuvel-Zichem een oproep naar de inwoners aan de hand van een wedstrijd. Van 1 december 2023 tot 1 februari 2024 konden inwoners suggesties doorgeven. Belangrijk was dat de naam een link had naar de streek of Zichem. Tijdens de maand februari brachten inwoners stemmen uit op een top drie van de meest gekozen voorstellen. Ook de vier boombruggen kregen een naam. Daarvoor konden we rekenen op het enthousiasme en de creativiteit van de leerlingen uit het 4de leerjaar van de scholen De Vlindertuin (Averbode), ’t Steltje (Testelt), Den Hulst 3de ​ en 4de ​ leerjaar ​ (Testelt) en ‘t Stokpaardje (Zichem). Na een leerrijk VLM-bezoek aan de vier klassen gingen de leerlingen ijverig aan de slag. Ze kozen elk een naam en schreven die op een boomschijfje. De schijfjes van alle leerlingen zijn binnenkort te bewonderen aan elke boombrug. ​ ​

Op donderdag 25 april stelden de stad Scherpenheuvel-Zichem en de Vlaamse Landmaatschappij de bruggen met hun naam officieel voor aan het grote publiek. ​
De leerlingen kozen de volgende namen voor de boombruggen in Averbode, Testelt en Zichem: De Floerebrug ('t Stokpaardje Zichem), Het Vlinderbruggetje (KSD De Vlindertuin), De Steltjesbrug ('t Steltje) en De Kosmosbrug (KSD Den Hulst).

Foto © Vlaamse Landmaatschappij

In totaal stemden 296 mensen op de namen voor de drie ijzeren bruggen. De brug over de Demer heet voortaan 'De Hemmekesbrug', de brug over de Hulpe 'De Wannes Rapsbrug' en de brug over de Zwarte Beek noemt 'De Witte brug'.

Verschillende partners werkten mee om dit eindresultaat te behalen: de Vlaamse Landmaatschappij, stad Scherpenheuvel-Zichem, IGO, Interleuven, Kerkfabriek OLV Scherpenheuvel, Toerisme Vlaams-Brabant vzw, Natuurpunt vzw, De Vlaamse Waterweg, Agentschap voor Natuur en Bos, ​ Agentschap Wegen en Verkeer.

Els Remans

projectleider, Vlaamse Landmaatschappij