Platteland in beweging: 15 jaar plattelandsbeleid

In 2019 mocht het plattelandsbeleid 15 kaarsjes uitblazen. Een uitgelezen moment om de resultaten en realisaties van het plattelandsbeleid te bundelen en in de kijker te zetten. De publicatie 'Platteland in beweging' werpt een blik op het werk dat er de afgelopen jaren is verricht. Ook de komende jaren zal de VLM met het plattelandsbeleid inspelen op uitdagingen die eigen zijn aan het platteland.

Het platteland staat vandaag voor heel wat uitdagingen. Complexe vraagstukken over sociale cohesie, lokale voedselproductie, bouwshift, voorzieningen in de dorpen, water, stilte en klimaatsverandering vragen om een sterk beleid dat de vinger aan de pols houdt, slimme allianties smeedt en draagvlak creëert voor oplossingen. Het plattelandsbeleid van vandaag kan verder bouwen op inzichten en praktijken die de voorbij 15 jaar vorm hebben gekregen. In 2004 nam Vlaanderen een uitgesproken engagement voor een eigen Vlaams plattelandsbeleid. Een integraal plattelandsbeleid met als inzet de afstemming van de vele sectorale invalshoeken op het platteland en realisaties op vlak van projecten, overleg, beleid, onderzoek, subsidies en samenwerking. De resultaten en realisaties van 15 jaar Vlaams Plattelandsbeleid zijn nu gebundeld in de publicatie ‘Platteland in beweging’.

De publicatie schetst het ontstaan en de evolutie van het plattelandsbeleid en biedt een antwoord op de vragen: Welke lading dekt het plattelandsbeleid? Wat maakt het beleidsveld zo uniek? Waar maakt plattelandsbeleid het verschil? In de publicatie staan we stil bij enkele relevante cijfers en geven we een overzicht van de evoluties van de instrumenten zoals het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg, de besteding van subsidies en het Platform voor Plattelandsonderzoek. Ook de rol van de VLM en de samenwerking met verschillende partners wordt beschreven.

Vijftien jaar later is het landschap veranderd. Er zijn nieuwe dynamieken, nieuwe partners, nieuwe uitdagingen... Het plattelandsbeleid heeft daarom nood aan een aanpak die beleids- en bestuursniveau-overschrijdend is en die op het lokale niveau mee invulling geeft aan het Europese Gemeenschappelijk Landbouw- en Plattelandsbeleid. De afgelopen 15 jaar is een stevige basis gelegd voor het plattelandsbeleid dat de komende jaren zal worden uitgerold door de nieuwe bevoegde minister.

Leen Van den Bergh woordvoerder
Els Hofkens diensthoofd Platteland
Leen Van den Bergh woordvoerder
Els Hofkens diensthoofd Platteland

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit, sociale cohesie en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.