Plattelandsproject de Merode

Merodehappening 2016 aan vernieuwde Maagdentoren in Zichem

De jaarlijkse Merodehappening staat weer voor de deur. Dit jaar vormt de Maagdentoren in Zichem het decor van dit jaarlijkse familiefeest, waar naast de traditionele streekmarkt, optredens en animatie, ook een middeleeuws dorp wordt opgebouwd.

Op zondag 29 mei 2016 is het de beurt aan Scherpenheuvel-Zichem om de jaarlijkse Merodehappening te ontvangen, het feest dat gegeven wordt door het hele partnerschap van de Merode en dat jaarlijks een andere gemeente aandoet.

Vanaf 13 uur barst het feest los aan de Maagdentoren in Zichem. Met de keuze voor deze locatie wil de stad Scherpenheuvel-Zichem één van haar recent gerestaureerde monumenten tonen aan het grote publiek. Met deze Merodehappening komt er ook een einde aan een lange reeks van happenings zoals die nu gekend zijn. De partners uit het Merodeproject ontwikkelen momenteel een nieuwe formule voor dit familiefeest.

Op 29 mei is er voor iedereen wat te beleven: streekproducten om mee te nemen of ter plaatse te consumeren, info over de streek (en over de nieuwe wandelverbinding tussen Scherpenheuvel en Averbode), optredens, kinderspelen en animatie, muzikale wandelingen, Stabbelwandelingen voor het gezin…

De deuren van onze eigen Maagdentoren staan ook open. Stadsgidsen staan er klaar om je de geschiedenis van de toren te vertellen. Ze worden bijgestaan door Wannes Raps, die het publiek vergast op zijn verhalen en de echte heer en dame van Zichem wonen voor één dag nog eens in de Maagdentoren.

En om het eeuwenoude karakter van de toren te onderstrepen, strijken De Gilde van de Vaganten, de Orde van de Hagelanders en Den Troep neer aan de Maagdentoren en bouwen daar een middeleeuws dorp, met verschillende activiteiten voor jong en oud. Het middeleeuws dorp is trouwens zaterdagavond al geopend, net als de toren.

De Merodehappening belooft dus weer een feest voor het hele gezin te worden.

Je bereikt de happening via de Markt van Zichem of via de Steenweg op Diest. De parkeercapaciteit is beperkt in Zichem, dus we raden aan om zo veel mogelijk met de fiets te komen.

Maagdentoren by night

zaterdag 28 mei van 21u tot 24u

• doorlopend verhalen

• vuurspektakel om 22u en 23.15u

Merodehappening

zondag 29 mei

• Middeleeuwse dorp van 10u tot 18u

• Merodehappening van 13u tot 18u

• Stabbelwandeling van 8u tot 15u

• Muzikale wandelingen om 13u30, 14u45 en 16u00

Gratis toegang !

Hoy-Ming To Projectleider VLM Regio Oost, Vlaamse Landmaatschappij
Leen Van den Bergh Communicatieverantwoordelijke VLM Regio Oost, Vlaamse Landmaatschappij
Hoy-Ming To Projectleider VLM Regio Oost, Vlaamse Landmaatschappij

De VLM werkt aan een levenskrachtig platteland en een duurzame open ruimte waar het goed is om te wonen, te werken en te ontspannen.

In gebieden waar milieu, economie, natuur en verstedelijking samenkomen werkt de VLM met vele belanghebbenden aan een goede omgevingskwaliteit.

De VLM werd opgericht in 1988 en stelt 588 personeelsleden tewerk via 6 kantoren te Brugge, Gent, Brussel, Leuven, Herentals en Hasselt.