Publieksopening Kasteelpark Heers

Minister Demir bezoekt project ondersteund door Buurten op den Buiten

Dankzij de inspanningen van vele vrijwilligers is het Kasteelpark van Heers opnieuw toegankelijk voor het publiek. Voor de werken die hiervoor nodig waren, kreeg het projectteam financiële steun van Buurten op den Buiten, een gezamenlijk initiatief van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij. De opening voor publiek werd plechtig ingeluid bij een bezoek van Vlaams minister Zuhal Demir.

In de voorbije jaren is al hard gewerkt in het Kasteelpark van Heers, met resultaat. Na jaren van verwaarlozing werd het park stilaan opnieuw de groene oase van weleer. En dit dankzij de inspanningen van de vele vrijwilligers die de handen uit de mouwen steken: zo werd het Kasteelpark een project waarrond buurtbewoners en lokale verenigingen mekaar vinden en waarrond veel nieuwe sociale banden ontstaan.

Het publiek kon al een paar keer de vorderingen bekijken bij bijzondere gelegenheden, maar nu is het tijd voor een nieuwe grote stap: het park is vanaf deze zomer elk weekend open voor iedereen die er wil komen wandelen, picknicken, spelen, rusten… Voortaan kunnen de lokale verenigingen er ook evenementen opzetten, zoals themawandelingen of muziekoptredens. Zo wordt dit stukje erfgoed teruggegeven aan de gemeenschap, krijgt het een echte plaats in het lokale maatschappelijke leven. Tegelijk wordt het ontsloten als lokale toeristische bezienswaardigheid, een mooie bestemming voor een dagje uit tijdens de vakantie in eigen land. Op termijn hoopt de vzw Heerlijk(heid) Heers op de herwaardering van het kasteel zelf als ultieme kroon op het werk.

Voor de aankoop van materialen en andere kosten om alvast het park aan te pakken, kreeg het beheersteam financiële steun van Buurten op den Buiten, een gezamenlijk initiatief van de Vlaamse Landmaatschappij en de Koning Boudewijnstichting, dat projecten ondersteunt die de sociale cohesie in landelijke gebieden bevorderen. De recente steun gaat onder meer naar de aankoop van ligstoelen en schaakstukken voor het openluchtschaakbord die kunnen worden ontleend.

Dit project dat de doelstellingen van Buurten op den Buiten zo duidelijk illustreert, ontving het bezoek van Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving, die de eer kreeg om het park plechtig open te stellen voor het publiek.

Buurten op den Buiten

Buurten op den Buiten erkent de kracht van kleinschalige lokale initiatieven voor de sociale cohesie in landelijke gebieden en geeft dit engagement een financieel duwtje in de rug via een jaarlijkse oproep. Iedereen kan een project indienen, van een net gevormd buurtcomité over een honderd jaar oude lokale vereniging, tot instellingen of overheden, op voorwaarde dat zoveel mogelijk buurtbewoners bij de beoogde activiteit worden betrokken.

Sinds 2012 is de Vlaamse Landmaatschappij de vaste partner van de Koning Boudewijnstichting voor Buurten op den Buiten. Bij de recentste projectoproep voor 2019-2020 werden 46 projecten geselecteerd, die elk tussen 750 en 5.000 euro steun ontvangen, samen goed voor 200.000 euro.
Een nieuwe oproep van Buurten op den Buiten wordt voorbereid voor volgend jaar. Informatie daarover zal te vinden zijn op de website van de KBS (www.kbs-frb.be) en de VLM (www.vlm.be), en verspreid worden via nieuwsbrieven en sociale media.

Meer informatie over het park via kasteelvanheers.be of de Facebookpagina ‘kasteel van heers’.

Erika Raquet

communicatieverantwoordelijke, Koning Boudewijnstichting