Strengere regels voor mestvervoer in gebiedstype 2 en 3 vanaf 1 augustus

In de gebieden waar de waterkwaliteit achterop hinkt, zijn strengere maatregelen nodig dan in de gebieden waar de waterkwaliteitsdoelstellingen bijna of al gerealiseerd zijn. MAP 6 definieert vier gebiedstypes, die de vroegere afbakening van de focusgebieden vervangen. In de gebiedstypes 2 en 3 is de waterkwaliteit het slechtst. Daarom gelden daar onder meer strengere regels voor het vervoer van mest.

Wat verandert er?

Jaarlijks vanaf 1 augustus, moet elk vervoer van vloeibare dierlijke mest naar een perceel in gebiedstype 2 of gebiedstype 3, gebeuren door een erkende mestvoerder, behalve als het gaat om een perceel grasland of een perceel met een blijvende teelt. Landbouwers die dit jaar al een geldige vrijstelling hebben, op basis van een bedrijfsevaluatie die ze in het verleden lieten uitvoeren, zijn vrijgesteld van deze maatregel.

Het vervoer naar de percelen in gebiedstype 2 en 3, kan bijgevolg niet met een burenregeling en ook niet volgens de regeling van eigen mest op eigen grond, zonder transportdocumenten. Ook het vervoer in het kader van een grensboerregeling naar die percelen moet gebeuren door een erkende mestvoerder.

Bekijk hier de lijst van erkende mestvoerders.

Voor welke mestsoorten geldt deze maatregel?

De maatregel geldt voor alle vloeibare dierlijke mest:

- ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ mengmest en gier, geproduceerd of opgeslagen op een landbouwbedrijf en mengsels van die ruwe mestsoorten;

- ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ mestsoorten afkomstig van de mestverwerking, zoals gescheiden vloeibare mest, effluent van een biologie en digestaat afkomstig van een vergistingsinstallatie die dierlijke mest verwerkt.

Wanneer is er sprake van grasland of een blijvende teelt?

De verplichting om vanaf 1 augustus vloeibare dierlijke mest naar een perceel in gebiedstype 2 of gebiedstype 3 te vervoeren door een erkende mestvoerder, geldt niet als het gaat om afzet op een perceel grasland of op een blijvende teelt.

In de teeltenlijst, kunnen de landbouwers nagaan welke teelten grasland (kolom D: gewasgroep = grassen) of blijvende teelt (kolom J) zijn.

Hoe kunnen de landbouwers opzoeken welke percelen in gebiedstype 2 of gebiedstype 3 liggen?

De landbouwers kunnen de gebiedstypes bekijken op het e-loket van het Departement Landbouw en Visserij. Aan elk perceel is het gebiedstype toegekend.

Begin augustus wordt op het Mestbankloket het overzicht van de bemestingsnormen gepubliceerd. Op dat overzicht wordt voor elk perceel het gebiedstype aangeduid. De bemestingsnormen zijn dan terug te vinden onder de rubriek Gronden > Bemestingsnormen.

Welke sancties kan de Mestbank opleggen aan landbouwers die de maatregel niet respecteren?

Als we inbreuken vaststellen op deze maatregel, gelden de volgende boetes:

- ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ een boete van 400 euro voor de afnemer van de mest en dus de landbouwer met de bemestingsrechten, omdat hij mest ontvangt, zonder dat de vereiste documenten opgemaakt zijn;

- ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ een boete van 2500 euro voor de mestvoerder die meststoffen vervoert, zonder dat hij beschikt over een erkenning als mestvoerder. Alleen een erkende mestvoerder mag die transporten immers uitvoeren.