Trage wegen luiden start ecologische inrichting Mangelbeekvallei in

Heusden-Zolder: 100-tal wandelaars en fietsers maakten zondag 20 oktober kennis met hun nieuwe ‘trage wegen’

De Mangelbeek ontdekken via trage wegen

De Dag van de Trage Weg is een moment dat in heel Vlaanderen de wandel- en fietspaden onder de aandacht worden gebracht. Knuppelpaden, steegjes, kerkepaadjes, fietsverbindingen, kleine bruggetjes … Ze maken allen deel uit van een heel netwerk van verbindingen voor de trage weggebruiker. Zowel fietsers als wandelaars maken er dagelijks gebruik van voor hun recreatieve of zelfs functionele tochten.

In Heusden-Zolder lopen al enige tijd de voorbereidingen van het Landinrichtingsplan ‘Mijn Mangelbeek’, een plan binnen de ontwikkeling van De Wijers. De eerste werken uit Mijn Mangelbeek werden dit jaar opgestart in opdracht van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). Meer dan 10 kilometer trage wegen in de vallei van de Mangelbeek werden verbeterd of zelfs nieuw aangelegd. Waar nodig werd voorzien in bijkomende infrastructuur zoals een brug of een vlonderpad. De trajecten hiervoor werden geselecteerd op basis van heel wat voorbereidend werk van de lokale dorpsraden in Heusden-Zolder in het verleden en de voorbije maanden uitgevoerd. De kosten voor de inrichting bedroegen zo’n 1.170.000 euro, en werden gedragen door de Vlaamse overheid en de gemeente Heusden-Zolder.

Vlaams minister van Omgeving en Landbouw Jo Brouns: "Trage wegen verbinden letterlijk en figuurlijk onze samenleving. Ze zijn niet alleen essentiële paden voor wandelaars en fietsers, maar ook verbindingen tussen dorpen, mensen en natuur. In de Mangelbeekvallei spelen deze onthaaste wegen een sleutel in het versterken van de relatie tussen recreatie, ecologie én erfgoed. Samen zorgen we ervoor dat deze vallei weer een levendig en natuurlijk hart wordt, waar trage wegen ons duurzaam naar de toekomst leiden.”

Zondag werden de trage wegen dan ook officieel ingewandeld ​ vanuit kasteel Meylandt. Op enkele traces na, waarvoor de ​ werken nog lopen, luidde deze opening meteen het einde in van de werken voor ‘trage’ ontsluiting van de Mangelbeekvallei.

Maar een eindpunt vormt vaak ook een start. De partners VLM en gemeente Heusden-Zolder, stelden tijdens de Dag van de Trage Weg ook de toekomstplannen voor de vallei voor. Daarin spelen water en natuur een hoofdrol.

Valleiherstel

De Mangelbeekvallei heeft een historisch sterk verstoorde waterhuishouding. De beek werd decennia geleden rechtgetrokken, sterk uitgediept en er werden bovendien pompen geïnstalleerd om de door mijnontginning verzakte gebieden in de vallei systematisch leeg te pompen. Dit alles heeft een sterk verdrogend effect op de vallei en negatieve gevolgen op de aanwezige natuur. Om de natuurlijke waterhuishouding van de vallei – en zodoende ook de natuur – zoveel als mogelijk te herstellen werden dit complex watersysteem inclusief de effecten van de mijnpompen de afgelopen jaren grondig in kaart gebracht en bestudeerd. Met die kennis gaan de partners de komende jaren aan de slag in een tweede fase, het valleiherstel. Hiervoor vroeg de Vlaamse Landmaatschappij recent ook financiële steun aan de Europese Unie. De start van deze valleiherstelwerken is voorzien vanaf 2027. ​ ​

Enkele foto's van de opening (foto's VLM)

Meer info:

Karel Stevens