Van jager-verzamelaars, Romeinen tot Vikingen. Welke unieke geschiedenis geven de Maasdorpjes in Maasmechelen nog prijs bij de herinrichting van de pleinen?

In Leut, Meeswijk en Vucht (Maasmechelen) is archeologisch onderzoek nodig, wanneer aan de ontharding van de dorpspleintjes wordt begonnen.

Opgravingen aan de oude kerkhofmuur

De volgende jaren investeren de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), de VMM, Fluvius en de gemeente Maasmechelen in de verbetering en vergroening van de Maasdorpjes Meeswijk, Leut en Vucht via het landinrichtingsproject ‘Heerlyck Meeswijk, Leut en Vucht’. Na inspraak van de buurtbewoners finaliseerden de partners de plannen en vroegen daarvoor ook de nodige omgevingsvergunningen aan. Eén van de onderdelen van dergelijke aanvraag is een archeologische nota.

Archeologienota

De archeologienota’s voor Leut, Meeswijk en Vucht werden gebaseerd op literatuuronderzoek en een proefsleuvenonderzoek (in Leut nog uit te voeren). Het leverde diverse bewijsstukken op van verscheidene millennia van menselijke aanwezigheid in de Maasvallei. De plannen werden waar mogelijk al aangepast om verstoring van de ondergrond zo veel mogelijk te voorkomen. Maar op bepaalde plekken blijkt dat niet mogelijk en er zal bij de heraanleg van de pleinen verder archeologisch onderzoek plaatsvinden. Het moet de VLM en de gemeente in staat stellen de rijke geschiedenis uit dit stukje Maasvallei te documenteren en waar mogelijk te beschermen. Dergelijke concentratie aan vondsten is immers uniek voor België.

Wie liep er rond in de Maasvallei?

De Maasvallei is steeds een belangrijke migratieroute geweest, met daarbovenop vuursteen in de ondergrond, zuiver water en aanwezigheid van groot wild. Vondsten van gebruiksvoorwerpen van Neanderthalers zijn in de streek dus niet zo gek. Maar ook uit ongeveer alle andere archeologische periodes werden bewijzen opgegraven. Van de jagers-verzamelaars uit de steentijd, over Romeinse villa’s tot middeleeuwse dorpen, ze passeerden allemaal in de geschiedenis van de Maasvallei. Op het plein van Vucht werden tijdens het vooronderzoek enkele unieke vondsten gedaan uit de steentijd (jagers – verzamelaars en eerste landbouwers). Archeologen vonden vuursteenartefacten, door de mens gemaakte voorwerpen. Tot de verbeelding spreekt de vondst van een vermoedelijke geroosterde hazelnootdop van 12.000 jaar oud. Er zijn ook aanwijzingen voor een winterkamp van de Vikingen in de omgeving van Vucht.

De restanten uit deze verschillende periodes leren ons nog heel wat over onze geschiedenis. Het is dus heel belangrijk deze bewijzen te onderzoeken en waar mogelijk te beschermen.

De plannen voor Leut, Meeswijk en Vucht

De gemeente Maasmechelen en de VLM starten vanaf 2025 met de heraanleg van het dorpsplein van Meeswijk. Bij de uitvoering zullen er bijkomende archeologische onderzoeken en opgravingen nodig zijn. Ook op de andere historische sites in Leut en Vucht wordt bijkomend onderzoek gedaan. Hierna worden de dorpspleinen opnieuw aangelegd met veel meer ruimte voor groen, naast de andere functies die de dorpsbewoners van hun centrale plek verwachten. De heraanleg van het dorpsplein in Leut en Vucht starten resp. in het najaar van 2025 en in 2026.

De resultaten en eventuele vondsten van de archeologische onderzoeken worden in een latere fase ontsloten voor het grote publiek. Zo krijgt de Maasmechelenaar de gelegenheid heel wat meer te weten te komen over hun voorgeschiedenis.

Meer info:

Lien Lambrechts