Vergoedingen voor beheerovereenkomsten 2019 uitbetaald

Op 30 april werden de vergoedingen voor de beheerovereenkomsten 2019 van de Vlaamse Landmaatschappij uitbetaald. Samen ontvingen 3.569 landbouwers met een lopende beheerovereenkomst in 2019 14.334.751 euro. In ruil daarvoor namen zij op een oppervlakte van meer dan 11.344 hectare maatregelen voor het milieu, de natuur en het landschap in Vlaanderen.

Door het sluiten van een beheerovereenkomst geven landbouwers op vrijwillige basis en in ruil voor een vergoeding meer plaats aan natuur, bouwen ze aan het landschap of dragen ze hun steentje bij aan verschillende milieudoelstellingen: via gras- en bloemenstroken, hagen, houtkanten en andere houtige kleine landschapselementen, soortenrijke graslanden, of op de akkers en weides zelf. Die plekken vormen een thuis voor heel wat typische planten en dieren. Dat alleen al maakt ze waardevol. Daarnaast bieden de maatregelen ook veel voordelen aan de landbouw en de maatschappij: de zogenaamde ecosysteemdiensten of natuurvoordelen. Het gaat bijvoorbeeld om bestuiving, natuurlijke plaagbeheersing, waterzuivering, waterinfiltratie, waterberging, erosiebestrijding, koolstofvastlegging, enzovoort.

Overzicht van de uitbetaalde vergoedingen en arealen

Onderstaande tabel geeft het volledige bedrag aan vergoedingen uitbetaald in 2019 en de oppervlaktes/lengtes per type beheerovereenkomst weer. Ook worden de oppervlaktes/lengtes per type beheerovereenkomst van 2020 weergegeven. Die worden uitbetaald in 2021.

Story image

Enkel de landbouwers die in 2019 beschikten over een lopende beheerovereenkomst en die tijdig een geldige en conforme verzamelaanvraag hebben ingediend, worden uitbetaald.

Belangrijkste beheerpakketten

Onderstaande tabel geeft weer welke tien beheerpakketten de VLM in 2019 financieel het meest ondersteunde:

Story image

Meer informatie over de beheerovereenkomsten, de verschillende beheerpakketten en aanvragen voor een beheerovereenkomst vindt u op de pagina's over beheerovereenkomsten op onze website.

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit, sociale cohesie en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.