Vlaamse Landmaatschappij lanceert digitaal loket voor het aanvragen van compenserende vergoedingen bij ruimtelijke plannen of projecten

Op 18 september 2024 lanceert de Vlaamse Landmaatschappij een digitaal loket waar eigenaars en gebruikers een aanvraag voor compenserende vergoedingen kunnen indienen, bv. voor planschade of ​ inkomstenverlies als gevolg van ruimtelijke plannen of projecten.

©VLM, ​ Leen De Neve

Ingrepen in de open ruimte met impact op eigenaars en gebruikers
Om bepaalde doelen rond bijvoorbeeld natuur, landbouw, water, klimaat, wonen, economie of recreatie te bereiken, kunnen overheden ruimtelijke plannen of projecten goedkeuren, die een effect hebben op de waarde van de grond. In bepaalde gevallen voorziet de Vlaamse decreetgever compenserende vergoedingen voor eigenaars of gebruikers.

Waarom een digitaal loket? ​
De aanvraag van compenserende vergoedingen verloopt vandaag via een papieren procedure. Bovendien zijn er verschillende procedures of instanties waarbij de burger zijn aanvraag moet indienen. Het digitaal loket brengt daarin verandering. Vlaanderen kiest er immers voor om haar dienstverlening maximaal digitaal te organiseren. Het loket ​ is ontworpen om de aanvraag van compenserende vergoedingen te harmoniseren, te optimaliseren en te centraliseren. Daarnaast vereenvoudigt het loket de communicatie tussen alle betrokken partijen – van burgers tot overheidsmedewerkers – en wordt het aanvraagproces overzichtelijker en efficiënter.

Vergoedingen voor eigenaars van gronden in watergevoelige openruimtegebieden
Op 19 juli 2024 keurde de Vlaamse Regering 139 gebieden definitief goed als watergevoelig openruimtegebied (WORG). Eigenaars van gronden die gelegen zijn in een watergevoelig openruimtegebied kunnen een aanvraag indienen voor een compenserende vergoeding, indien zij aan de voorwaarden voldoen. Ze worden per brief geïnformeerd door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, in de week van 9 september.

Vanaf 18 september 2024 kunnen eigenaars met een perceel dat gelegen is in een watergevoelig openruimtegebied een aanvraag voor een planschadevergoeding indienen via het loket. Ze hebben daarvoor 2 jaar de tijd. Het loket is raadpleegbaar via de website van de VLM. Het loket begeleidt eigenaars stap voor stap door het proces. De voortgang van de aanvraag is eenvoudig te volgen, en updates worden via eBox of per post gecommuniceerd.

In de toekomst zal het digitaal loket ook andere vergoedingen omvatten (vb. planschadevergoeding bij RUPs, vergoedingen voor bedrijfsbeëindiging en bedrijfsreconversie en andere compenserende vergoedingen).

Meer informatie
Voor meer informatie over het loket of hulp bij een aanvraag kunnen geïnteresseerden terecht op de website van de Vlaamse Landmaatschappij.

Voor meer inhoudelijke informatie over het loket:

Stéphanie Vincke

dienst project- en beleidsondersteuning