VLM betaalt vergoedingen uit aan landbouwers met een beheerovereenkomst in 2021

Op 27 april werden de vergoedingen voor de beheerovereenkomsten 2021 van de Vlaamse Landmaatschappij uitbetaald. In totaal ontvingen 3.698 landbouwers met een lopende beheerovereenkomst in 2021 samen 16,5 miljoen euro, goed voor een oppervlakte van 12.032 hectare aan maatregelen voor de biodiversiteit en het landschap in Vlaanderen.

Overzicht van de uitbetaalde vergoedingen en oppervlaktes

Onderstaande tabel geeft het volledige bedrag aan vergoedingen uitbetaald in 2021 en de oppervlaktes/lengtes per type beheerovereenkomst weer. De beheerovereenkomsten worden zowel met Vlaamse als Europese middelen gefinancierd. De Europese middelen komen uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO).

Overzicht betaalde vergoedingen voor de beheerovereenkomsten 2021

Alleen de landbouwers die in 2021 beschikten over een lopende beheerovereenkomst en die tijdig een geldige verzamelaanvraag hebben ingediend, worden uitbetaald.

Door een beheerovereenkomst te sluiten, versterken landbouwers vrijwillig en in ruil voor een vergoeding de biodiversiteit, bouwen ze aan het landschap of dragen ze hun steentje bij aan verschillende milieudoelstellingen: via graskruiden- en bloemenstroken, hagen, houtkanten en andere houtige kleine landschapselementen, soortenrijke graslanden, of op de akkers en weides zelf. Die plekken vormen een thuis voor heel wat typische planten en dieren. Dat alleen al maakt ze waardevol, maar er zijn ook veel voordelen aan de landbouw en de maatschappij: zoals bestuiving, natuurlijke plaagbeheersing, waterzuivering, waterinfiltratie, waterberging, erosiebestrijding en koolstofvastlegging.

Beheerovereenkomsten die starten in 2023 focussen meer op de biodiversiteit van het landbouwlandschap. Er veranderen ook een aantal zaken aan de maatregelen. Beheerovereenkomsten die de voorbije jaren werden gesloten, lopen gewoon verder tot hun einddatum. Lees hierover meer in het persbericht van 21 april.

Bert Van Wambeke

Diensthoofd Beheerovereenkomsten, Vlaamse Landmaatschappij