VLM doet oproep om grasstroken in landbouwgebied niet te betreden

Sinds de coronacrisis is iedereen massaal aan het wandelen, joggen en fietsen geslagen. Helaas worden grasstroken aangelegd binnen een beheerovereenkomst, daardoor ook meer betreden.  Het is nochtans verboden om op die stroken te wandelen, te fietsen of te rijden met een voertuig. Landbouwers leggen de grasstroken aan om erosie te bestrijden, akker- en weidevogels te beschermen of kwetsbare landschapselementen te bufferen. Als de strook toch betreden wordt, kan de grasmat beschadigd worden, of komt de rust van akker- en weidevogels in het gedrang. Bovendien riskeert de landbouwer daardoor een lagere vergoeding voor zijn beheerovereenkomst.

Met beheerovereenkomsten kunnen landbouwers extra maatregelen uitvoeren die goed zijn voor het landschap, de natuur en het milieu. Zo dragen ze bij aan erosiebestrijding, de bescherming van akker- en weidevogels en de buffering van kwetsbare landschapselementen. Daarvoor leggen zij onder meer gras(kruiden)stroken aan op hun percelen. Die stroken vangen modder op afkomstig van hoger gelegen akkers, voorzien heel wat diersoorten ook in de winter  van voedsel en schuilgelegenheid en zorgen ervoor dat chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen niet terecht komen in beken, houtkanten of kruidenrijke bermen. In ruil voor hun inspanningen, krijgen de landbouwers een vergoeding.

Op veel van die stroken zijn, behalve maaien, geen andere activiteiten toegelaten. Dat betekent dat de strook ook niet als doorgang mag gebruikt worden. Er mag in geen enkel geval op gewandeld, en dus ook niet op gereden worden met een voertuig. Als dat toch gebeurt, schiet het aanleggen van zulke stroken zijn doel voorbij, én riskeert de landbouwer bovendien een lagere vergoeding te krijgen voor zijn beheerovereenkomst. De Vlaamse Landmaatschappij wil wandelaars, moutainbikers, jagers en anderen dus oproepen om geen grasstroken te betreden, tenzij er een aangeduid wandelpad ligt. Als u zo’n grasstrook ziet, houdt  u daar  dan rekening mee? De landbouwers en de natuur zullen u dankbaar zijn!

Meer informatie over de beheerovereenkomsten vindt u op https://www.vlm.be/nl/themas/beheerovereenkomsten

Leen Van den Bergh Woordvoerder VLM

Voor de VLM zijn een veerkrachtige open ruimte en een dynamisch platteland vol leven het antwoord op uitdagingen als verstedelijking en klimaatverandering. We versterken de open ruimte en het platteland door mee te werken aan het beleid en door te investeren in bodem- en waterkwaliteit, biodiversiteit, sociale cohesie en infrastructuur. We zorgen voor een mooi landschap en een gezonde omgeving, waar het goed is om te leven en te werken en waar er ruimte is voor ontspanning.