VLM schenkt 880 beschermpakken aan zorgsector

Sinds de uitbraak van de coronacrisis is beschermingsmateriaal voor zorginstellingen een gegeerd goed. Omwille van de tekorten die er zijn ontstaan heeft de Vlaamse Landmaatschappij een deel van de beschermpakken die de Mestbank ter beschikking heeft geschonken aan het Agentschap Zorg en Gezondheid, dat instaat voor de coördinatie van beschermingsmateriaal naar de Vlaamse zorginstellingen.

Voor haar werkzaamheden heeft de Mestbank, een afdeling van de Vlaamse Landmaatschappij, steeds een grote hoeveelheid beschermpakken ter beschikking. Die beschermpakken worden, in combinatie met beschermschoentjes, gebruikt voor het betreden van stallen bij de landbouwers.

Bart De Schutter, afdelingshoofd Mestbank: “De Vlaamse Landmaatschappij had vlak voor de uitbraak van de coronacrisis net een grote voorraad beschermingsmateriaal besteld, voor de mestbankmedewerkers die controles uitvoeren in de stallen. Omdat we solidair willen zijn met de zorgsector, schenken we 880 beschermpakken weg. Zo kunnen we een bescheiden steentje bijdragen aan de strijd tegen deze crisis.”

De voorbije twee weken leverde de VLM op vraag van het Agentschap Zorg en Gezondheid 518 beschermingspakken aan drie zorginstellingen die geconfronteerd werden met een uitbraak van COVID-19 en in de problemen kwamen met hun voorraad beschermingsmateriaal. Het woonzorgcentrum Sint-Augustinus in Torhout, de babygroep Good Engels in Antwerpen en revalidatieziekenhuis de Dennen in Malle konden de beschermingspakken goed gebruiken.

Het Agentschap Zorg en Gezondheid staat in voor de coördinatie van de verdeling van beschermingsmateriaal aan Vlaamse ziekenhuizen en zorginstellingen.

Joris Moonens (Agentschap Zorg en Gezondheid): “De zorginstellingen die geselecteerd worden hebben steeds personen in hun instelling die besmet zijn met Covid-19 en kampen met een gebrek aan beschermingsmateriaal. We zijn blij met elke vorm van solidariteit en stellen het aanbod van de VLM erg op prijs.”

Waarvoor dienen de beschermpakken normaalgezien?

Zowel de collega’s van de dienst Handhaving als de dienst Bedrijfsdoorlichting voeren controles uit in de stallen. De beschermpakken worden normaalgezien gebruikt om te tellen hoeveel varkens in de stallen zitten ter controle van een correcte aangifte, of om de medewerkers te beschermen bij het nemen van stalen van kippenmest bij pandemieën. Bij die controles staat een goede hygiëne voorop. Het is niet alleen belangrijk voor de mestbankmedewerkers om zichzelf te beschermen, zij moeten er ook over waken dat ze geen ziektes in de stallen binnenbrengen. Voor het bezoeken aan dierenstallen bestaan strikte procedures, waarbij de medewerkers zich in van kop tot teen inpakken en hun laarzen ontsmetten voor ze de stallen binnengaan.

Het is een bont allegaartje van pakken, in verschillende maten en kleuren. Zo zijn er witte, lichtblauwe en donkerblauwe. Chris de Saedeleer van de dienst Handhaving stond in voor de levering van de pakken en heeft nog een weetje: “De witte pakken zorgen voor stress bij de varkens, daarom dragen we in de varkensstallen altijd blauwe pakken.”

De Mestbank heeft nog voldoende beschermpakken beschikbaar, om bij de versoepeling van de coronamaatregelen opnieuw veilig controles te kunnen uitvoeren in de stallen. Door een deel van de voorraad aan de zorgsector ter beschikking te stellen, willen we op deze manier een steentje bijdragen aan het bestrijden van de coronacrisis.