Welkom op de erfgoeddag in Vloethemveld

We maken het samen sportief, ontspannend, leerrijk en verrassend in het Vloethemveld

Op 28 april 2019 is het erfgoeddag onder het motto 'Hoe maakt u het?'. Op die dag valt er heel wat te beleven in het openbaar gedeelte van het Vloethemveld. De organisatie ligt in handen van de gemeenten Zedelgem en Jabbeke, het Agentschap voor Natuur en Bos, de Vlaamse Landmaatschappij en Sport Vlaanderen in samenwerking met Wijklopen, Natuurpunt en vele vrijwilligers.

Samenwerkingsovereenkomst

’s Morgens zullen Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid en de gemeenten Zedelgem, Jabbeke en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekenen. Het gezamenlijk beheer en de ontwikkeling van het erfgoed en de natuur in Vloethemveld staan hierin centraal. De overeenkomst vormt het kader voor de publiekswerking en het onthaal van het volledige Vloethemveld, de exploitatie van het Kamp Vloethemveld en het Kamphuis alsook de gidsenwerking. Aan de overeenkomst is een investeringsprogramma van bijna 5 miljoen euro gekoppeld tussen nu en 2028. De samenwerking loopt al sinds 2014 en zorgt vandaag dus al voor heel wat terreinrealisaties.

Natuurlopen

Het Vloethemveld is nu al een hotspot voor joggers. Logisch ook, de gezonde lucht en de zachte ondergrond zijn ideaal voor deze sportievelingen. Maar ook de heerlijke rust en het schitterende groene decor zijn niet te versmaden. Met de drie 100% natuurlopen wil Natuur en Bos in nauwe samenwerking met Sport Vlaanderen en de gemeenten Zedelgem en Jabbeke zorgen voor een optimale (natuur)beleving. Ze leveren het bewijs dat topnatuur en sport perfect combineerbaar zijn. Je kan kiezen tussen een natuurloop van 1,8 km, 4,2 km, 7 km en 7,4 km en starten vanuit Jabbeke of Zedelgem.

Nieuwe wandellussen

Dankzij recente aankopen van de Vlaamse Landmaatschappij kwamen er 3 nieuwe wandellussen in het Vloethemveld. De bezoeker kan nu kiezen tussen lussen die variëren in afstand van 1,8 kilometer tot 7,9 kilometer en zijn het hele jaar door toegankelijk. Wandelbomen en bewegwijzering zorgen dat je niet verloren loopt en een idee krijgt van de af te leggen afstanden naar één van de bijzondere plekjes van het Vloethemveld. Dit najaar volgen nieuwe onthaalpanelen voor het gebied.

Leerrijk Vloethemveld

In het Vloethemveld kan je genieten van de rust en ontspanning maar je kan er ook heel veel leren. Het gebied heeft een boeiend verleden, waarin de graaf van Vlaanderen, het Sint-Janshospitaal van Brugge, schaapsboerderijen en de wereldoorlogen een belangrijke rol spelen. Het Vloethemveld is ook een plek vol Europese topnatuur!

Het verborgen verleden van deze verrassende natuurplek kan je vanaf vandaag verkennen aan de hand van de digitale gids Vloethemveld verborgen parel. Deze interactieve gids kan je gratis downloaden op je Ipad of Iphone via de bookstore van Apple en offline thuis lezen of tijdens je bezoek aan Vloethemveld. Deze digitale gids is afgestemd op de eindtermen basisonderwijs voor het leergebied mens en maatschappij en wetenschappen en techniek.

Nog meer verrassingen voor jong en oud

Op erfgoeddag worden er ook fietstochten georganiseerd. Er is een speelzone met een vertelplek vol fantasie, ontspanning en avontuur en veel verrassende plekjes. Gidsen nemen je op sleeptouw. Een verteller zorgt voor een spannend bosverhaal bij de totempaal. Speciaal voor die dag kan je de speelzone verkennen via een origineel blote voetenpad, meer te weten komen over de kampbladen van de krijgsgevangenen, ontheemden of over de vondsten die met metaaldetectoren gevonden werden.

9:30 uur              Onthaal lopers en wandelaars

10:00 uur            Officiële start met sportief vraaggesprek

10:30 uur            Start natuurlopen en wandeltochten onder sportieve begeleiding

• Kids/familierun (1,5 km), Jogging (4 km of 7 km), Walk (4 km of 7 km).

=> Inschrijven verplicht via https://www.zedelgem.be/wijklopen-natuurloop-vloethemveld

11:00 uur            Start doorlopend programma (vrije deelname zonder inschrijving)

• Tentoonstelling kampbladen krijsgevangenen
  • Infostand metaaldetectie in het Vloethemveld
  • Fotomuur ontheemden
  • Infopunt “Wat doet de boswachter?”
  • Zoektocht op blote voeten in het speelbos
  • Creashop-schilderatelier voor kinderen: Schilder de mooiste Marianne (vanaf 13:00 uur)
  • Vertelmoment voor kinderen (14:30 uur en 15:30 uur)
  • Vrije verkenning wandellussen (1,8 km - 4 km  - 7 km)

13:00 uur            Start wandelingen en fietstocht o.l.v. een Vloethemveldgids

• Wandeling langs bos en heide (7 km)
  • Wandeling langs het bospad met in primeur het i-book Vloethemveld (4 km)
  • Fietstocht in en om Het Vloethemveld (10 km)

=> Inschrijven verplicht via www.zedelgem.be/erfgoeddag
Contact: [email protected] of onthaal Zedelgem 050 288 330

Wij hopen u te mogen ontmoeten tijdens deze dag vol beleving.

flyer erfgoeddag

PDF - 2.7 Mb