44 km fietsplezier langs de Groene Fietsgordel Brugge

Vandaag vieren we in de Assebroekse meersen de voltooiing van de Groene Fietsgordel Brugge. De fietsgordel is een netwerk van veilige, groene fietsroutes die de stad verbinden met de randgemeenten en met de omliggende natuur. 

Om een aaneengesloten fietsgordel te realiseren en om rustzones op het traject aan te leggen, heeft de Vlaamse Landmaatschappij samen met een resem partners het landinrichtingsproject Groene Fietsgordel uitgevoerd. De VLM kocht gronden aan om bestaande stukken fietspad met elkaar te verbinden, en kon zo een fietslus door de groene rand van Brugge realiseren. Er werd ook gezorgd voor aanlooproutes naar de Groene Gordel en er werd bos aangekocht of aangeplant om de bosgordel rond de stad te versterken. De eerste terreinwerken gingen van start in 2010. Wat initieel een innovatief concept was om in het randstedelijk gebied bosgebieden en bijzondere plekjes met elkaar te verbinden via een fietspad, is nu realiteit geworden op het terrein.

Al sinds 2015 is de Groene Gordel Brugge ook een bewegwijzerde themaroute van Westtoer van 53 kilometer op het fietsnetwerk van het Brugse Ommeland. Omdat er sindsdien nog een aantal nieuwe fietsverbindingen zijn aangelegd, is de Fietsgordel ondertussen korter en veiliger geworden. De Groene Gordel Brugge is nu goed voor 44 kilometer fietsen langs de verschillende groene longen in de rand van Brugge. Hij loopt langs Tillegembos, Beisbroek, Chartreuzinnegoed, Foreest, de Steenbrugse bosjes en Ryckevelde. Deze bosgebieden brengen heerlijke verkoeling op warme zomerdagen en zijn nuttige groene oases in tijden van klimaatverandering. In het voorjaar van 2026 brengt Westtoer een nieuwe versie van de themaroute Groene Gordel Brugge uit. Op heel wat stopplaatsen zijn er fietsbeugels en/of zitbanken geplaatst, gebaseerd op het lusvormige Groene Fietsgordellogo.

Verschillende haltes op het traject tonen de rijke geschiedenis in de omgeving van Brugge. In Damme kan je fietsen door en langs vestingen uit o.a. de Tachtigjarige oorlog. Andere restanten van de Staats-Spaanse Linies zijn via landschapsherstel geaccentueerd bij het Verbrand fort en het Fort van Beieren. Het fietspad loopt ook op de Blankenbergse Dijk, met een halte die het verhaal van de dijk brengt. De fietslus passeert eveneens langs veel van de kastelen en historische zomerverblijven rond Brugge. ​

Extra rustzones in het groen

Daarnaast zijn rust-, speel- of picknickzones gecreëerd die ook het verpozen aangenamer en comfortabeler maken, bijv. aan het Sint-Lucasziekenhuis, in de Wulgebroeken, langs het kanaal Brugge-Oostende, aan de Pierlapont en aan de toegang naar de Assebroekse meersen.

De Assebroekse meersen liggen op een aanlooproute naar de Groene Gordel en kregen bijzondere aandacht in het inrichtingsplan. Het natuurgebied van het Agentschap voor Natuur en Bos biedt een bijzonder samenspel van geschiedenis, natuur en water. De meersen zijn door hun unieke bodem met moeraskalk van oudsher een belangrijke thuishaven voor planten en dieren. De VLM heeft de oude laantjes terug opengemaakt en heeft de waterhuishouding geoptimaliseerd. Zo kan het gebied veel water vasthouden en worden de graslanden nat gehouden. Het resultaat is een uitgestrekt meersenlandschap dat een trekpleister is voor vogels. In natte perioden vormen de meersen een waterbuffer en helpen ze om wateroverlast in de Groenewijk en in de stad Brugge te vermijden.

Vogels spotten op een nieuwe vlonder in de Assebroekse meersen
Vogels spotten op een nieuwe vlonder in de Assebroekse meersen

Mysterieuze cirkels in Assebroek komen tot leven

Als kers op de taart heeft de VLM de voorbij jaren de archeologische site in de meersen in een nieuw jasje gestoken. Zo komen in natte periodes de mysterieuze cirkels (die vroeger alleen vanuit de lucht te zien waren), weer tot leven. Het zijn resten van de walgrachten rond een middeleeuwse waterburcht. Die behoorde toe aan Boudewijn I, heer van Assebroek, een machtige ridder uit de 12de- 13de eeuw, van wie het skelet vorig jaar in Brugge is teruggevonden. De VLM heeft de structuur grondig onderzocht onder toezicht van archeologen en de grachten opnieuw zichtbaar gemaakt. ​ Via een rolstoeltoegankelijk nieuw wandelpad kom je nu tot in het midden van de cirkels. Je hebt er een mooi uitzicht op de meersen en met wat geluk kun je er heel wat watervogels spotten. ​

Luchtbeeld ©Stad Brugge
Luchtbeeld ©Stad Brugge

Het landinrichtingsproject werd uitgevoerd in samenwerking met deze partners: Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Vlaamse Waterweg, Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), Provincie West-Vlaanderen, gemeente Oostkamp, gemeente Beernem, gemeente Zedelgem, gemeente Zuienkerke, Stad Brugge, Stad Damme, Regionaal Landschap Houtland en Polders, Natuurpunt, Infrabel en particulieren. De VLM kocht voor het project 14 hectare gronden aan voor een totale kostprijs van 720.000 euro. Samen met de partners voerde de VLM inrichtingswerken uit voor ongeveer 5,5 miljoen euro. Daarvan werd 3,5 miljoen euro gesubsidieerd via landinrichting.

"Als Stad Brugge droegen we met plezier bij aan de Groene Fietsgordel rond onze stad. We wilden de groene ruimte versterken en verbinden met veilige, vlotte fietspaden. Het resultaat is een prachtige fietslus door het Brugse landschap. Als schepen van Openbaar Domein ben ik trots op deze sterke samenwerking en het mooie eindresultaat”, aldus Franky Demon, schepen van Openbaar domein van Stad Brugge.
Blije gezichten bij de medewerkers en partners die aan de Groene Fietsgordel Brugge hebben meegewerkt
Blije gezichten bij de medewerkers en partners die aan de Groene Fietsgordel Brugge hebben meegewerkt

 

Barbara Gellinck

projectleider, Vlaamse Landmaatschappij

 

Karolien Bracke

communicatieverantwoordelijke, Vlaamse Landmaatschappij

 

 

 

 

 

 

 

Contacteer ons

Leen Van den Bergh

Woordvoerder VLM

Juul Adriaens

Adjunct-woordvoerder VLM

Els Seghers

Adjunct-woordvoerder VLM

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Vlaamse Landmaatschappij

De NV Vlaamse Landmaatschappij is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van de Vlaamse overheid onder de bevoegdheid van de Vlaams minister van Omgeving en Landbouw en van de Vlaams minister van Binnenland, Steden- & Plattelandsbeleid, Samenleven, Integratie & Inburgering, Bestuurszaken, Sociale Economie en Zeevisserij.  

Onder het motto ‘Samen versterken we de open ruimte’ maakt de VLM werk van een milieu- en natuurvriendelijke landbouw, een klimaatrobuuste open ruimte en een vitaal platteland. Daarvoor verbinden we landbouw- en milieudoelen, investeren we in complexe openruimtedossiers en faciliteren we samenwerkingsverbanden. Zo bieden we een antwoord op maatschappelijke uitdagingen zoals de klimaatverandering, de achteruitgang van de bodem- en waterkwaliteit, de afname van de biodiversiteit en de leefbaarheid op het platteland.

Samen met lokale en bovenlokale belanghebbenden geven we het openruimtebeleid, het plattelandsbeleid en het mestbeleid vorm en voeren we het uit op het terrein. Zo dragen we samen met onze partners bij aan de realisatie van de Europese en Vlaamse natuur-, plattelands- en milieudoelen.

De VLM werd opgericht in 1988 en stelt ongeveer 600 personeelsleden te werk via 6 kantoren te Brugge, Gent, Brussel, Leuven, Herentals en Hasselt.

De foto's in onze perskamer zijn eigendom van de Vlaamse Landmaatschappij. Het gebruik van die foto's is toegestaan mits bronvermelding (copyright Vlaamse Landmaatschappij).

Neem contact op met