44 km fietsplezier langs de Groene Fietsgordel Brugge
25 mei 2025
%20nel%20en%20lieven.jpg)
Vandaag vieren we in de Assebroekse meersen de voltooiing van de Groene Fietsgordel Brugge. De fietsgordel is een netwerk van veilige, groene fietsroutes die de stad verbinden met de randgemeenten en met de omliggende natuur.
Om een aaneengesloten fietsgordel te realiseren en om rustzones op het traject aan te leggen, heeft de Vlaamse Landmaatschappij samen met een resem partners het landinrichtingsproject Groene Fietsgordel uitgevoerd. De VLM kocht gronden aan om bestaande stukken fietspad met elkaar te verbinden, en kon zo een fietslus door de groene rand van Brugge realiseren. Er werd ook gezorgd voor aanlooproutes naar de Groene Gordel en er werd bos aangekocht of aangeplant om de bosgordel rond de stad te versterken. De eerste terreinwerken gingen van start in 2010. Wat initieel een innovatief concept was om in het randstedelijk gebied bosgebieden en bijzondere plekjes met elkaar te verbinden via een fietspad, is nu realiteit geworden op het terrein.
Al sinds 2015 is de Groene Gordel Brugge ook een bewegwijzerde themaroute van Westtoer van 53 kilometer op het fietsnetwerk van het Brugse Ommeland. Omdat er sindsdien nog een aantal nieuwe fietsverbindingen zijn aangelegd, is de Fietsgordel ondertussen korter en veiliger geworden. De Groene Gordel Brugge is nu goed voor 44 kilometer fietsen langs de verschillende groene longen in de rand van Brugge. Hij loopt langs Tillegembos, Beisbroek, Chartreuzinnegoed, Foreest, de Steenbrugse bosjes en Ryckevelde. Deze bosgebieden brengen heerlijke verkoeling op warme zomerdagen en zijn nuttige groene oases in tijden van klimaatverandering. In het voorjaar van 2026 brengt Westtoer een nieuwe versie van de themaroute Groene Gordel Brugge uit. Op heel wat stopplaatsen zijn er fietsbeugels en/of zitbanken geplaatst, gebaseerd op het lusvormige Groene Fietsgordellogo.
Verschillende haltes op het traject tonen de rijke geschiedenis in de omgeving van Brugge. In Damme kan je fietsen door en langs vestingen uit o.a. de Tachtigjarige oorlog. Andere restanten van de Staats-Spaanse Linies zijn via landschapsherstel geaccentueerd bij het Verbrand fort en het Fort van Beieren. Het fietspad loopt ook op de Blankenbergse Dijk, met een halte die het verhaal van de dijk brengt. De fietslus passeert eveneens langs veel van de kastelen en historische zomerverblijven rond Brugge.

Extra rustzones in het groen
Daarnaast zijn rust-, speel- of picknickzones gecreëerd die ook het verpozen aangenamer en comfortabeler maken, bijv. aan het Sint-Lucasziekenhuis, in de Wulgebroeken, langs het kanaal Brugge-Oostende, aan de Pierlapont en aan de toegang naar de Assebroekse meersen.
De Assebroekse meersen liggen op een aanlooproute naar de Groene Gordel en kregen bijzondere aandacht in het inrichtingsplan. Het natuurgebied van het Agentschap voor Natuur en Bos biedt een bijzonder samenspel van geschiedenis, natuur en water. De meersen zijn door hun unieke bodem met moeraskalk van oudsher een belangrijke thuishaven voor planten en dieren. De VLM heeft de oude laantjes terug opengemaakt en heeft de waterhuishouding geoptimaliseerd. Zo kan het gebied veel water vasthouden en worden de graslanden nat gehouden. Het resultaat is een uitgestrekt meersenlandschap dat een trekpleister is voor vogels. In natte perioden vormen de meersen een waterbuffer en helpen ze om wateroverlast in de Groenewijk en in de stad Brugge te vermijden.

Mysterieuze cirkels in Assebroek komen tot leven
Als kers op de taart heeft de VLM de voorbij jaren de archeologische site in de meersen in een nieuw jasje gestoken. Zo komen in natte periodes de mysterieuze cirkels (die vroeger alleen vanuit de lucht te zien waren), weer tot leven. Het zijn resten van de walgrachten rond een middeleeuwse waterburcht. Die behoorde toe aan Boudewijn I, heer van Assebroek, een machtige ridder uit de 12de- 13de eeuw, van wie het skelet vorig jaar in Brugge is teruggevonden. De VLM heeft de structuur grondig onderzocht onder toezicht van archeologen en de grachten opnieuw zichtbaar gemaakt. Via een rolstoeltoegankelijk nieuw wandelpad kom je nu tot in het midden van de cirkels. Je hebt er een mooi uitzicht op de meersen en met wat geluk kun je er heel wat watervogels spotten.

Het landinrichtingsproject werd uitgevoerd in samenwerking met deze partners: Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Vlaamse Waterweg, Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), Provincie West-Vlaanderen, gemeente Oostkamp, gemeente Beernem, gemeente Zedelgem, gemeente Zuienkerke, Stad Brugge, Stad Damme, Regionaal Landschap Houtland en Polders, Natuurpunt, Infrabel en particulieren. De VLM kocht voor het project 14 hectare gronden aan voor een totale kostprijs van 720.000 euro. Samen met de partners voerde de VLM inrichtingswerken uit voor ongeveer 5,5 miljoen euro. Daarvan werd 3,5 miljoen euro gesubsidieerd via landinrichting.
"Als Stad Brugge droegen we met plezier bij aan de Groene Fietsgordel rond onze stad. We wilden de groene ruimte versterken en verbinden met veilige, vlotte fietspaden. Het resultaat is een prachtige fietslus door het Brugse landschap. Als schepen van Openbaar Domein ben ik trots op deze sterke samenwerking en het mooie eindresultaat”, aldus Franky Demon, schepen van Openbaar domein van Stad Brugge.
